Ga naar inhoud
Portret van Jan Schoonhoven die zijn leven lang PTT-ambtenaar was, maar daarnaast een bijzonder kunstenaar en een eigenzinnig mens.
Jan Schoonhoven, zo wordt duidelijk uit deze liefdevol gemaakte documentaire, was de bijna perfecte ambtenaar. Dertig jaar lang nam hij dezelfde trein van zijn woonplaats Delft naar Den Haag, waar hij werkte bij de PTT. Thuis werkte hij met dezelfde nauwgezetheid aan zijn kunst: witte, monochrome reliëfs uit karton en papier-maché. Zijn bekendheid nam een hoge vlucht nadat hij in 1967 de tweede prijs won op de Biënnale in Sao Paulo. Bevriende kunstenaars, zijn assistent en zijn zoon spreken over deze eigenzinnige vertegenwoordiger van de Nul-beweging, die als credo had 'Niets is een hoofdzaak'. Het portret wordt gecompleteerd met beelden uit een eerder gemaakte documentaire over Schoonhoven, waarin hij te zien is op zijn favoriete plekken: werkend aan de tafel in de woonkamer en achter een kelkje jenever in het café. En met hallucinatieve opnamen van een feest/kunstproject, waarmee Schoonhoven Nederland en met name zijn werkgever shockeerde: hij liet zich naakt beschilderen. 'Als ik mijn sokken maar mag aanhouden.'

Credits

Productiebedrijf
Memphis Film & Television
Omroep
VPRO TV
Distributie
Memphis Film & Television

Titel: Jan Schoonhoven - Beambte 18977
Jaar: 2005
Duur : 53 minuten
Categorie: Korte Documentaire
Competities: Gouden Kalf Competitie, Hoofdprogramma
Editie: NFF 2005

NFF Archief

Informatie over deze film, televisie- of interactieve productie bevindt zich in het NFF Archief. In het NFF Archief staat informatie over producties die in de afgelopen festivaledities vertoond zijn. Het NFF beschikt niet over dit materiaal, daarover kun je contact opnemen met de producent, distributeur of omroep. Oudere films zijn soms ook terug te vinden bij Eye Filmmuseum of bij het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid.