Ga naar inhoud
Op 4 augustus 2006 zette de Amerikaane internetprovider AOL per abuis de zoekopdrachten van 350.000 Amerikanen online. Statische beelden met de zoektermen als tekst schetsen een beeld van het leven van gebruiker #711391.
Op 4 augustus 2006 zette de Amerikaane internetprovider AOL een paar dagen lang per abuis de zoekopdrachten van 350.000 Amerikanen online. Voordat de gegevens werden weggehaald, gingen talloze kopieën van die gegevens de wereld over. De filmmakers gebruikten de informatie van AOL-abonnee '#711391' en construeerden een tragikomisch verhaal rond deze anonieme gebruiker. Statische beelden van Alaska - I love Alaska tikte #711391 op een dag in - vormen het decor voor de tekst die volledig bestaat uit de zoektermen die door haar werden ingevoerd. Van 'lintwormen' tot 'de beste plafondventilatoren', van 'het nut van kamillethee' tot 'de beste naaksscènes uit 1990': samen vormen al die woorden een verrassend rijke weergave van de wereld waar #711391 toen in leefde. Achter de anonieme woorden is een tragisch verhaal over haar persoonlijke relaties te zien. Aan het eind van de documentaire komt een intrigerende gedachte op: hebben zoekmachines misschien zonder dat gebruikers het beseffen de traditionele biechtstoel vervangen?

Credits

Geluidsnabewerking
Productiebedrijf
Submarine Film
Omroep
VPRO TV

Titel: I Love Alaska
Jaar: 2009
Duur : 50 minuten
Categorie: Korte Documentaire
Competities: Hoofdprogramma
Editie: NFF 2009

NFF Archief

Informatie over deze film, televisie- of interactieve productie bevindt zich in het NFF Archief. In het NFF Archief staat informatie over producties die in de afgelopen festivaledities vertoond zijn. Het NFF beschikt niet over dit materiaal, daarover kun je contact opnemen met de producent, distributeur of omroep. Oudere films zijn soms ook terug te vinden bij Eye Filmmuseum of bij het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid.

Stills

Still