Our Brave New World Sessions

Hebben wij eigenlijk nog wel controle over de technologie die wij ontwikkelen? Steeds meer technologieën veranderen de manieren waarop wij onze verhalen vertellen. Van urban en mobile tot immersive, augmented en interactief. In deze sessies op zondag 30 september wordt gekeken hoe ze van elkaar verschillen, maar ook wat hun invloed is op onze wereld.

 

Deze middag vol inspiratie en nieuwe verhalen wordt afgetrapt door moderator Dan Hassler-Forest met een gesproken column over utopisch denken als kritisch potentieel van kunst en media. Vervolgens zal aan de hand van een aantal panels en presentaties een breed spectrum van inspirerende verhalen langskomen over The Future of the Screen, The Real and the Virtual of VR, de Interactive expo en PublicSpaces.



Our Brave New World: Introductie
Moderator Dan Hassler-Forest zal deze dag aftrappen met een gesproken column getiteld Our Brave New World waarin hij de rol van utopisch denken als kritisch potentieel van de kunsten en media bespreekt. Het gelijknamig essay waarvan de column een afgeleide is, zal deze maand te lezen zijn in de Vrij Nederland.

  • Dan Hassler-Forest is onderzoeker, schrijver en universitair docent aan de UU. Hij onderzoekt de rol van verhalen in de moderne populaire cultuur.

Keynote: Karen Palmer
Keynote van deze dag is voor rekening van Karen Palmer. In haar werk verbindt Palmer film, storytelling, kunst, wetenschap, technologie en neurologie om zo responsive en interactieve filmervaringen te genereren. Palmer is kunstenaar en public speaker en zal op inspirerende wijze vertellen over hoe door en met nieuwe technologieën nieuwe verhalen verteld kunnen worden die recht doen aan deze moderne tijd.

  • Karen Palmer is filmmaker die zich verdiept in Face Recognition technologie; in haar live-action filmwerk Riot wordt gezichtsherkenning en AI-technologie toegepast om het verloop te bepalen én vragen te stellen over publiek en media.
    Het bezoek van Karen Palmer wordt mede mogelijk gemaakt door Het Nieuwe Instituut met steun van het ministerie van Buitenlandse Zaken.

The Real and the Virtual of VR
De kracht van Virtual Reality is dat het de mogelijkheid biedt kunstmatige werkelijkheden als echt te ervaren: tijd en ruimte tot gecontroleerde werkelijkheid gekneed. Vesna Petresin heeft met haar performancewerk binnen dit medium een sterke eigen handtekening en verkent het medium in diverse contexten.

  • Vesna Petresin is transdisciplinaire kunstenaar en onderzoeker die werkt met performance en openbare kunst; in haar werken onderzoekt ze onder meer transformatie en tijd.

The Future of the Screen
Nieuwe technologieën brengen nieuwe schermen. Urban, mobile, augmented of interactief, ze veranderen de manieren waarop de verhalen verteld en vertoond worden. Samen met twee sprekers die zich richten op mogelijke toekomstige toepassingen die misschien niet meer zo ver weg zijn als we denken, verkennen we de mogelijkheden van het scherm in nieuwe vorm.

  • Rosa Menkman is ‘glitch’ kunstenaar en theoreticus die zich bezighoudt met schermen in science fiction en de toekomst én onder meer video compressie onderzoekt.
  • Keiichi Matsuda is prijswinnend designer, filmmaker en spreker die zich bezighoudt met de vervagende grens tussen het fysieke en virtuele.

The Expo Panel: Brave New Worlds
De Interactive Showcase die dit jaar te vinden is in de Academiegalerie en Impakt laat de beste Interactive werken zien van het afgelopen jaar. Noa Jansma, Tessa Pope, Studio Louter, Douwe Dijkstra en Dries Depoorter lichten een tipje van de sluier op en wijden ons in in hun werkwijze en ideeën.

  • Studio Louter is een studio die zich specialiseert in storylines, film en interactie voor communicatieve ruimtes.
  • Douwe Dijkstra is beeldend kunstenaar en filmmaker die met het mede door hem opgezette 33⅓ Collective de mogelijkheden onderzoekt om via multimedia verhalen te vertellen.
  • Dries Depoorter is internationaal sprekend en exposerend mediakunstenaar die zich richt op internet, privacy, online identity en surveillance.
  • Tessa Pope is winnaar digital storytelling, Directors NL Awards 2018 voor de interactieve Submarine webdocumentaire Echoes of IS.
  • Noa Jansma is een jonge maker en ontwerper die via haar Instagram acount #dearcatcallers straatintimidatie aan de kaak stelt door traditionele machtsverhouding om te draaien.
  • Teddy Cherim en Tim van Deursen vertellen over Meet the Soldier (Wolfstreet/Creative Agency, Hack the Planet ) een 360 VR-documentaire over twee strijders van vijandige stammen in Karamoja, Oeganda. Ze worden in VR bij elkaar gebracht, waar ze elkaars zienswijze op het conflict ervaren.

PublicSpaces: Marleen Stikker
PublicSpaces is een netwerk van partijen met een gezamenlijk doel: het heroveren van het Internet als publiek domein. PublicSpaces is gebaseerd op de gedachte dat een omgeving die zo bepalend is voor de mensheid als geheel, niet geclaimd kan worden door enkele partijen voor politieke en economische belang. Marleen Stikker, lid van de raad van bestuur, zal in een kort betoog toelichten hoe onderwerpen als privacy van burgers, fake news, trollen en de rol van Facebook in het publieke debat heeft geleid tot dit initatief. Van de insteek voor een alternatief distributiekanaal is geen sprake.

  • Marleen Stikker is oprichter van Waag en lid van de Europese Horizon 2020 commissie ‘High-level Expert Group for SRIA on innovating Cities’/DGResearch en van AcTI Nederlandse academie technologie & innovatie.