wo 03 jul 2019

Winnaars Film Fund DocLab Interactive Grant 2019 bekend

Het Nederlands Filmfonds en IDFA DocLab hebben de winnaars van de Film Fund DocLab Interactive Grant 2019 bekendgemaakt. De drie geselecteerde projecten van dit jaar zijn Nerd_Funk Postbody, een post-human virtual reality-installatie van de kunstenaars Ali Eslami en Mamali Shafahi; Kaspar, een kunstmatige intelligentie-installatie van de studio’s RNDR en Makropol; en Land of Ibeji, een multimedia fotografieproject van fotograaf Sanne de Wilde. Deze getalenteerde kunstenaars verdelen € 20.000 om hun projecten verder te ontwikkelen. De voltooide projecten zullen in november worden gepresenteerd op IDFA DocLab.

De Film Fund DocLab Interactive Grant stimuleert voor het derde jaar Nederlandse nieuwe mediakunstenaars door experimentele samenwerkingen in internationale context mogelijk te maken, die zowel landen als disciplines  overstijgen. Innovatieve projecten van hoge artistieke kwaliteit met internationale potentie die een collectieve ervaring bieden, kunnen in aanmerking komen voor de prijs. Het Filmfonds en IDFA DocLab zijn verheugd met een recordaantal inzendingen dit jaar. Het weerspiegelt de gezonde groei van het interdisciplinaire medialandschap in Nederland. Kunstenaars die in 2017 en 2018 zijn ondersteund hebben met hun werk op festivals als Sundance, IDFA, SXSW en Sheffield Doc / Fest laten zien ook internationaal succesvol te zijn.

Toegekende projecten

De in Amsterdam gevestigde, van origine Iraanse kunstenaars Ali Eslami en Mamali Shafahi creëren NERD_FUNK_POSTBODY (werktitel), een post-human virtual reality-project over Instagram als levend archief van menselijk gedrag. Het project bouwt voort op het groeiende momentum van deze twee kunstenaars op het interactieve en immersieve vlak: in het afgelopen jaar exposeerde Shafahi zijn werk in Parijs en Londen. Eslami woonde en werkte in Amsterdam als onderdeel van de gerenommeerde 3Package Deal residency. In 2016 won Eslami de IDFA DocLab Award for Best Immersive Non-Fiction voor zijn project DEATHTOLLS EXPERIENCE.

KASPAR (werktitel), de kunstmatige intelligentie-installatie van RNDR en Makropol speelt in op de vraag: wat is de potentie van AI-filmmaking? Met steun van de Interactive Grant ​​creëren de innovatieve Nederlandse en Deense studio’s een interactieve AI-installatie waarmee het publiek de menselijke montage van film kan vergelijken met die door kunstmatige intelligentie. Eerder gaf DocLab co-opdracht aan Makropol’s project THE SHARED INDIVIDUAL (2016), een creatief experiment in live VR-theaters voor meerdere gebruikers.

Ten slotte zal bekroonde fotograaf Sanne de Wilde met LAND OF IBEJI (werktitel) een multimediaal fotografieproject maken dat de concepten van het spiegelen van zichzelf en anderen in tweelingen onderzoekt. Als onderdeel van haar grotere foto-/multimediaproject waarmee zij de eerste prijs won in de World Press Photo portretserie, zal het nieuw toegekende werk van De Wilde dieper ingaan op het thema ‘tweelingen,’ waarin participerende en interactieve creatieve processen zijn verwerkt. Met dit project keert De Wilde terug naar DocLab na het succes van THE ISLAND OF THE COLORBLIND, de interactieve installatie uit 2015 in co-opdracht van DocLab.