Er is een stijging te zien in het aantal mensen dat durft te spreken over hun ervaring met ongewenste ongangsvormen. In 2018 werd Mores.online opgericht, een digitaal meldpunt voor de culturele en creatieve sector. Het eerste jaar druppelden 43 meldingen binnen, in 2022 waren dat er 310. Voorzitter van het bestuur Janke Dekker vertelt dat het bekende dossier rondom een invloedrijke casting director pijnlijk duidelijk maakte hoe kwetsbaar velen zijn binnen de Nederlandse filmsector. Zo zijn de hiërarchische structuren op de set soms duizelingwekkend en heb je te maken met machtsverhoudingen, freelancen de meesten en ontbreken vertrouwenspersonen. Er heerst een algemeen idee dat melden toch geen zin heeft, bijvoorbeeld omdat de gebeurtenis lang geleden plaatsvond of gericht is op een invloedrijk persoon. 32 partijen kwamen samen om dit meldloket op te richten, en zo werd Mores.online geboren. Organisaties die zich aansluiten onderschrijven de gedragscodes en leveren een financiële bijdrage. Maar, benadrukt Dekker, partners hebben geen enkele invloed op de manier waarop meldingen behandeld worden. Melders worden binnen een dag teruggebeld en krijgen een luisterend oor geboden. Sommigen willen graag vervolgstappen ondernemen, zoals het aanknopen van een gesprek met betrokkenen of aangifte doen bij de politie. Dat laatste kan alleen als er een aantoonbaar strafbaar feit is gepleegd. In de meeste gevallen gaat het niet om strafbaar maar om laakbaar gedrag, wat de situaties ongrijpbaar en broos maakt. Een gesprek met betrokkenen kan daarentegen wel bijdragen aan de verbetering. Dekker benadrukt dat de grootste taak bij organisaties zelf ligt. Zij kunnen zichtbare vertrouwenspersonen aanstellen en zorgen voor een kenbaar en toegankelijk protocol. Als melders serieus genomen worden maakt dat de gehele werkvloer veiliger. Aanvankelijk was de hoop dat Mores.online na drie jaar opgeheven zou kunnen worden, maar dat punt is nog niet bereikt. De komende jaren richt Mores.online zich op een betere zichtbaarheid, onder andere met het aanstellen van een nieuwe kwartiermaker, om zo de drempel tot het doen van een melding verder omlaag te brengen.
Freek Walther was nauw betrokken bij de inrichting van het meldpunt Mores.online. Om te illustreren hoe ongrijpbaar grensoverschrijdend gedrag kan zijn probeert hij tot een vastomlijnde definitie te komen samen met de zaal. Op het scherm verschijnen een aantal voorbeeldsituaties. Al snel blijkt het onbegonnen werk. Zonder context hebben de situaties nauwelijks betekenis. Grensoverschrijdend gedrag kent geen nauwkeurige definitie, is de boodschap, want het is een persoonsafhankelijke ervaring. Om toch een kader aan te brengen spreekt Walther in zijn praktijk van ongewenste omgangsvormen, waar geweld onder valt, evenals discriminatie, pestgedrag en seksuele intimidatie.