Ga naar inhoud

VERS x NFF Talent: interview met Pien Vroonland

Net afgestudeerd aan het St. Joost met haar afstudeerfilm Beter een Duif, was de NFF Talentdag voor filmmaker Pien Vroonland de perfecte mogelijkheid om zich beter te verdiepen in de filmindustrie en ideeën op te doen voor haar toekomstige filmcarrière.

Beter een Duif gaat over een man wiens vrouw plotseling in een duif verandert. Hij zoekt verschillende manier om ondanks deze metamorfose toch dichter bij zijn vrouw te kunnen komen. Hierbij vergeet hij echter dat de behoeftes van zijn vrouw zijn veranderd. Hoe meer oplossingen de man probeert te bedenken, hoe luguberder de film wordt. Het is een hele beeldende film waar veel aandacht in production design is gestoken.

Hoewel Pien in het verleden misschien zou hebben geclaimd dat ze met haar films geen maatschappelijk doel na wil streven, komt ze er steeds meer achter dat haar projecten eigenlijk ook heel maatschappelijk zijn. De metamorfose die de vrouw in Beter een Duif ondergaat, kan op veel verschillende manier geïnterpreteerd worden. Waar de één bijvoorbeeld moet denken aan iemand die overlijdt, herkennen anderen een gestrand huwelijk in het verhaal. Uiteindelijk gaat het erover dat mensen veranderen en dat anderen hier iets tegen willen doen, ook al kunnen ze hier eigenlijk geen echte invloed op uitoefenen, sommige dingen gebeuren nou eenmaal gewoon. Een terugkomend thema in de projecten die Pien tijdens haar tijd op het St. Joost heeft gemaakt is dan ook communicatie en het bedenken van oplossingen, zowel in de positieve als negatieve zin.

Pien wil zich in de toekomst nog verder gaan ontwikkelen op het vlak van production design en art direction voor volgende films. Verder wil ze ter inspiratie voor volgende projecten blijven filosoferen over ‘wat als?’ vragen en hier dan creatieve oplossingen voor proberen te bedenken.

Ervaring Talentdag
Van veel organisaties en omroepen die meededen aan het NFF Talent Speeddates had Pien al wel gehoord, maar ze vond het moeilijk om zich in te beelden wat de organisatie precies inhielden en welk gezicht erachter zaten. ‘Ik wilde gewoon zien welke hoofdjes erbij hoorden’.

Met een open, maar gespannen houding stapte ze de speeddates in om eigenlijk elke keer in een fijn gesprek te belanden. Hoewel alles online was, gingen de gesprekken zo natuurlijk dat het voelde alsof haar gesprekspartners écht tegenover haar zaten. De filmmaker vond het leuk dat ze over haar eigen film kon vertellen en dat mensen uit de industrie hiernaar wilden luisteren, maar ze heeft ook juist veel geluisterd naar wat de personen die tegenover haar zaten zelf precies deden. Het is tijdens zo’n gesprek natuurlijk ook zoeken of je een klik hebt met elkaar. Voor haar carrière een nuttige ervaring, maar daarnaast vond Pien het ook gewoon heel gezellig. Juist omdat de tijd van de veertien verschillende speeddates zo snel ging, bleef ze hoog in de adrenaline zitten, wat ervoor zorgde dat het nooit ongemakkelijk aanvoelde.
‘Meestal in zo’n zoom meeting vind ik vooral het afscheid nemen ongemakkelijk, nu was de tijd gewoon om en werd je meteen doorgestuurd naar de volgende “date”’.

Een leuke tip die ze kreeg op basis van haar laatste film was om zich te verdiepen in films voor kinderen omdat Beter een Duif daar wellicht ook geschikt voor zou zijn. Dit was wel grappig om te horen omdat Pien hier de laatste tijd zelf ook al over aan het nadenken was.
‘Ik vond het fijn om in te zien dat er in de filmwereld eigenlijk heel veel uitgestoken handen zijn die je kan aannemen en dat veel mensen bereid zijn om je te helpen in je carrière, maar ook om in te zien hoe je als filmmaker juist voor hen wat kunt betekenen.’

Tekst: Valerie Hoffmann.
ga terug