Ga naar inhoud

VERS x NFF Talent: interview met Dylan Werkman

Voor filmmaker Dylan Werkman was de NFF Talentdag een drukke dag vol nieuwe inzichten. In de middag nam hij deel aan de NFF Talent Feedback Sessies waarna hij direct door mocht voor de online uitreiking van de prijzen in de studentencompetitie en de Filmfonds Wildcards. won tegen zijn eigen verwachtingen in de Pathé Tuschinski Award op de NFF Talent Award Ceremonie, voor zijn afstudeerfilm A View from Above.


De jury sprak over de cinematografische kracht van de film van A View from Above wat Dylan in eerste instantie verbaasde doordat in de film voornamelijk archiefbeelden worden gebruikt. De film is een wisselwerking tussen eigen gefilmde beelden en materiaal uit het archief van NASA waarbij vooral geprobeerd wordt de archiefbeelden meer kracht bij te zetten. In A View from Above volgen we een astronaut onderweg naar de ruimte, begeleid door metaforen van het leven beneden. In principe is de film een documentaire, maar door een enorme constructie van verschillende beelden voelt de film haast fictief aan. Het is een poëtische film, die veel vraagt van de kijker:


‘In een tijd van alles online kijken is het heel makkelijk om af te haken als een film te veel moeite kost, daarom is A View From Above ook niet een film die voor internet gemaakt is. Het is echt een samenwerking tussen de film en tussen de kijker.’


Het geldbedrag van 5000euro dat hij won met de Pathé Tuschinski Award hoopt hij te gaan gebruiken voor zijn volgende film, een fictiefilm van ongeveer 20 minuten het filmplan waarmee hij tevensdeelnam aan de Talent Feedback Sessies en Script & Score van de Talent Dag.



Ervaring NFF Talentdag


Voor het onderdeel Script & Score, een samenwerking tussen het NFF en Buma: Music in Motion, was Dylan ingedeeld bij componisten Sofia Dragt en Thomas van den Burg die op basis van zijn filmplan muziek hadden gecomponeerd. Normaal gesproken vindt hij het fijner om iemand al wat langer te kennen en dan samen iets maken, maar voor de filmmaker was het wel verrassend om te zien hoe de componisten zijn ideeën interpreteerden. Thomas van den Burg had een duister muziekstuk gemaakt om een specifiek karakter heen. Sofia Dragt had zich aan de andere kant meer laten inspireren door het totale filmplan, waardoor je een heel ander soort muziekstuk kreeg.


Van de Talent Feedback Sessies waar Dylan ook voor was ingedeeld wist hij in eerste instantie niet zo goed wat hij moest verwachten, maar nadat de eerste ronde een beetje zoeken was, voelde het vanaf de twee ronde eigenlijk heel natuurlijk. Hij merkte dat er veel input kwam voor zijn filmidee en heeft veel notities gemaakt met ideeën waar hij mee verder kan. De nuttige opmerking dat de tone of voice in zijn filmplan te belerend over zou kunnen komen, klinkt in eerste instantie misschien niet heel positief, maar vond Dylan misschien wel het beste advies. ‘Dat is eigenlijk heel lekker om te horen omdat eigenlijk niemand dat ooit echt tegen je zegt’


De Feedback Sessies waren voor Dylan kortom een hele nuttige ervaring en hij is erg blij dat mensen zijn filmplan nu hebben gelezen en de moeite hebben genomen daar ook een mening over te formuleren.


Tekst: Valerie Hoffmann
ga terug