Ga naar inhoud

Tips van av-professional Julia Rombout voor de Talent Feedback Sessies

Met een studenten-Oscarnominatie voor haar afstudeerfilm Lazarus op zak, kon het bijna niet anders dan dat de carrière van Julia Rombout na haar afstuderen een vlucht nam. De films die ze daarna produceerde zijn te zien geweest over de hele wereld. De film Nothing to Declare (regie: Hetty de Kruijf) was in 2018 de Nederlandse Oscarinzending. In datzelfde jaar deed Julia mee aan het traject Talent en Route van het NFF en een jaar later zat ze ook als professional in de Talent Feedback Sessies.

Na het behalen van haar diploma aan de Filmacademie ging Julia in 2016 als zelfstandig producent aan de slag, onder de naam July Film: ‘Wat ik mooi vind aan produceren, is dat je van begin tot eind heel dicht bij de projecten staat. Als producent ben je niet alleen bezig met de financiële kant van een film. Creativiteit valt juist mooi samen met de zakelijke kant van het maken van films.’

Als beginnend producent merkte Julia dat het lastig is om in een snel tempo dingen van de grond te krijgen. Reden voor haar om zich aan te sluiten bij een meer gevestigd productiebedrijf Rinkel Film: ‘Rinkel Film heeft mij omarmd als jonge producent. Ik kies hier mijn eigen projecten uit, het is heel bijzonder dat ik deze volledige vrijheid krijg.’ Met haar eigen bedrijf produceert Julia voornamelijk documentaires, zoals Echo (regie: Huibert van Wijk). Bij Rinkel Film neemt ze fictiefilms op zich, maar de eerste lange documentaire staat nu ook bij Rinkel Film op het programma.

Maatschappelijke thema’s spreken Julia het meeste aan: ‘Ik moet ergens boos of verdrietig van worden, zodat er een bepaalde drive naar boven komt om de film te maken.’ Ze wordt veel benaderd door jonge makers en werkt hier dan ook graag mee samen.

Talent en Route en Talent Feedback Sessies
Voor Talent en Route selecteert het NFF Nederlandse regisseurs en producenten. De talenten krijgen een pitchtraining, worden voorgesteld aan de (inter)nationale industrie en nemen deel aan de verschillende onderdelen van het NFF Professionals Programma.

Julia Rombout deed in 2018 mee aan dit traject: ‘Ik werd geselecteerd en voelde me heel gevleid. Je wordt in de spotlight gezet door het NFF, dat is best wel tof.’ Julia aarzelde dan ook geen moment om mee te doen: ‘Het is een hele handige manier om mensen te spreken die je normaal niet spreekt, of waarvoor je echt een aanleiding moet hebben om ze te spreken, een nieuw project bijvoorbeeld. Dat hoefde nu niet.’ Op een laagdrempelige manier je netwerk uitbreiden, kan een goede reden zijn om als nieuwe maker mee te doen. Julia gaf van tevoren aan dat ze graag internationaal georiënteerde professionals wilde ontmoeten: ‘Ik heb toen gesproken met een sales agent, waar ik twee jaar later mee ben gaan werken.’

Volgens Julia is het handig om voor de gesprekken op te zoeken met wie je gaat spreken, zodat je weet wie je voor je hebt: ‘Je hebt het gevoel dat je iets van jezelf moet laten zien, maar het mooie aan de gesprekken was dat dat helemaal niet zo was. Ik mocht alles vragen. Ze zaten daar echt voor mij.’ Ook kun je volgens Julia van tevoren opschrijven wat je uit het gesprek wil halen.

Een jaar later zat Julia bij de Talent Feedback Sessies. Ze beoordeelde tijdens deze sessies plannen van nieuwe makers en ging met ze in gesprek. Dat is spannend voor hen, want de plannen zijn dan nog niet ver ontwikkeld: ‘Meestal begint het gesprek door middel van een aantal vragen die wij als lezers hadden, maar als maker kun je zelf ook vragen stellen.’

Julia deed hier niet aan mee om nieuw talent te scouten, want ze wilde graag dat makers op een veilige manier feedback konden krijgen: ‘Natuurlijk ontstaan daar soms samenwerkingen uit. Dat is ook heel leuk, maar voor mij is dat niet direct waarom ik meedoe. Ik vind het juist belangrijk om het niet als pitch te zien, maar als een heel open moment waarin je je als maker ook kwetsbaar kunt opstellen.’

Julia heeft nog een gouden tip voor de nieuwe makers: ‘Houd contact. Het is heel goed om mensen daarna nog even iets te sturen, al is het maar ‘bedankt voor het gesprek.’

Momenteel werkt Julia o.a. aan de ontwikkeling van de speelfilm Waar Het Licht Breekt (regie/scenario: Max Lunter) en de documentaire Kind van de Tijd (regie: Huibert van Wijk).

Tekst: Myrna Zwart

Wil jij ook deelnemen aan de Talent Feedback Sessies of één van de andere NFF Talent onderdelen? Meld je aan voor donderdag 15 juli 2021.

Meer info
ga terug