do 14 mei 2020

Samenwerkingsproject Immerse/Interact ondersteunt 12 projecten

Het Nederlands Filmfonds en het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie ondersteunen in het kader van het samenwerkingsproject Immerse/Interact 12 projecten binnen het interdisciplinaire medialandschap.

Er is een nieuw terrein ontstaan vanuit de cross-over tussen film, vormgeving en digitale cultuur. Dit zorgt ervoor dat interactive-makers en grafisch ontwerpers samenwerken met scenarioschrijvers, regisseurs en producenten aan vernieuwende mediaproducties. Met de regeling Immerse/Interact worden deze samenwerkende projecten gestimuleerd. Centraal staan hierbij artistiek onderzoek en experiment door middel van digital storytelling en de inzet van interactieve of immersieve media.

De 12 gestimuleerde projecten die een stimuleringsbijdrage ontvangen:

BREAKING YOUR SKIN

Marco Della Coletta
Productie: We Make VR

In een immersief zelftransformerend ritueel biedt een sjamaan de kans je grootste innerlijke beklemming te overwinnen.

(Startsubsidie)

DE RIETFLUIT

Jules van Hulst
Productie: Jules van Hulst

DE RIETFLUIT is een video-installatie geënt op het gelijknamige gedicht van Rumi. Een mystieke ervaring vol beeldende associaties op het snijvlak tussen werkelijk en onwerkelijk. Een aangename verwarring waarbij het publiek, vanuit de eerste persoon, wordt meegenomen naar plekken waar hij nooit was maar die hij toch herkent.

(Startsubsidie)

SYNK

Frederick Rodrigues, Briohny Doyle
Productie: Frederick Rodrigues

Twee deelnemers ontsnappen aan een gevaarlijk aards bestaan door een virtuele wereld van data binnen te treden en worden de hoofdrolspelers in een interactief verhaal over verlies, verbinding en wat het betekent om mens te zijn in een tijd van modern crisis. Dit project biedt a realtime ervaring in VR met volumetrische video die de waarneming verstoort.

(Startsubsidie)

ORPHÉE ET EURYDICE

Robin Coops, Willem Bruls
Productie: Stichting M31 Foundation

ORPHÉE ET EURYDICE is zowel een theatrale- als een VR-ervaring. Het werk is geïnspireerd door de opera van Christoph Willibald Gluck. Het zal een muzikale totaalervaring zijn waar we inzoomen op verschillende perspectieven in het doorstaan van een rouwproces rondom de liefde.

(Ontwikkeling)

ECLIPSE

Ali Eslami Karrabi
Productie: Alllesss

Door middel van Virtual Reality verkent ECLIPSE een nieuwe vorm van menselijk samenleven – een die in de echte wereld niet te verkrijgen is – door de barrières van taal, geografie en sociale hiërarchie uit te wissen.

(Ontwikkeling)

ANOUSCHKA

Tamara Shogaolu, Sandy Bosmans
Productie: Stichting Ado Ato Interactive

ANOUSCHKA is een geanimeerd interactief, fictief verhaal, waarin we vier generaties van vrouwen van kleur volgen- van het titelkarakter die opgroeit en leeft in de Bijlmermeer, tot aan alle ervaringen van haar vrouwelijke (groot)ouders die opgegroeid zijn in Suriname en Indonesië.

(Ontwikkeling)

ENGELEN VAN AMSTERDAM

Anna Abrahams
Productie: We Make VR

21e-eeuwse verbeelding van een nacht in een speelhuis in 17e-eeuws Amsterdam, met hoofdrollen voor vier historische jonge vrouwen die in verzet kwamen tegen hun lot.

(Realisering)

SWIPE!

Mieke Gerritzen
Productie: Mieke Gerritzen

SWIPE! is een typografische smartphone film die gaat over onze intieme relatie met technologie die verregaande consequenties heeft voor het leven van de mens.De film reageert hierop en manifesteert zich als een ontrafelende kritische visuele informatiemachine. SWIPE! is een interactief pamflet waar fictie en realiteit samenkomen.

(Realisering)

SYMBIOSIS

Marcel van Brakel
Productie: Stichting Polymorf Pervers

SYMBIOSIS is een speculatieve, performatieve en multi zintuigelijke VR ervaring geïnspireerd op Donna Haraway’s boek Staying With The Trouble, die fysiek invoelbaar maakt hoe een post humanistische samenleving eruit zou kunnen zien.

(Realisering)

LUFTSCHLOSS

Ronald Rietveld, Erik Rietveld
Producent: Ronald Rietveld

LUFTSCHLOSS is een korte VR-film die een toekomst verbeeldt voor de schijnbaar onverwoestbare bunkers in de binnenstad van Wenen. Hoe één persoon er 211 jaar over doet om het beton tussen het wapeningsstaal van dit beladen erfgoed uit te spuiten. Een open karkas van wapeningsstaal blijft achter in de stad.

(Realisering)

THE GREAT ORATOR

Daniel Ernst
Productie: Codeglue

Je bezoekt een realiteit die absoluut is overgenomen door de onophoudelijke uitzending van THE GREAT ORATOR; een AI gedreven karakter dat in samenwerking met de Universiteit van Leiden wordt ontwikkeld.

(Realisering)

Daniel Ernst was de winnaar van Best Interactive met zijn werk DIE FERNWEH OPER tijdens NFF 2019. Lees hier een interview met hem.

THE IMAGINARY FRIEND

Steye Hallema
Productie: Stichting SubmarineChannel

THE IMAGINARY FRIEND vertelt het verhaal van een 7-jarige jongen met een levendige fantasie. Hij heeft een wel heel bijzondere vriend: jij, de toeschouwer. Het jongentje probeert wanhopig zijn vrienden en ouders te overtuigen dat jij écht bestaat. Of is hij toch een beetje gek?

(Realisering)