do 01 okt 2015

REFUGEE REPUBLIC Winnaar Digital Storytelling Competitie

REFUGEE REPUBLIC (De Volkskrant/Submarine Channel) heeft vanavond de eerste NFF Digital Storytelling Award 2015 (powered by Ramillas.com) gewonnen en bestaat uit een trofee en een geldprijs van € 2.000. Dat maakte juryvoorzitter Gabrielle Kuiper vanavond bekend tijdens de Digital Storytelling Competitie gepresenteerd door Jelle Brandt Corstius. Deze competitie maakt dit jaar voor het eerst deel uit van het Interactive & Games programma tijdens het festival. De andere twee genomineerden waren 4JIM (KRO-NCRV) en WAAROM SREBRENICA MOEST VALLEN (VPRO). 

REFUGEE REPUBLIC
Met REFUGEE REPUBLIC beleef je het alledaagse leven in een Koerdisch vluchtelingenkamp. Een interactieve kaart vormt de springplank naar een multidimensionale mix van persoonlijke verhalen, ervaringen en informatie.

Juryrapport
REFUGEE REPUBLIC brengt de kracht van een aantal makers uit verschillende disciplines samen en presenteert op invoelbare wijze de dynamiek van een vluchtelingenkamp. De jury roemt de kwaliteit van de tekeningen van Jan Rothuizen, de foto’s van Dirk Jan Visser en de audio-visuele verhalen in REFUGEE REPUBLIC die onder leiding van Martijn van Tol tot stand kwamen. De voor het project door Submarine ontwikkelde engine is uitermate goed geprogrammeerd en de interface is voor de gebruiker een esthetisch genoegen. Het verdient lof dat het project zich ook na de oorspronkelijke lancering op IDFA doclab en de publicatie in samenwerking met de Volkskrant heeft doorontwikkeld.

De thema’s binnen het kamp zijn treffend gekozen en zetten de gebruiker op het spoor van nieuwe inzichten over een ongelofelijk actueel thema. Het feit dat er binnen die verhaallijnen voldoende ruimte is voor de humor en de beleveniswereld van de mensen uit de kampen zelf, versterkt de belevenis van de gebruiker en helpt om op een andere en vooral positief gerichte wijze naar het onderwerp te kijken. Het project leent zich daarmee ook voor een brede en internationale doelgroep en verdient een groot publiek.

Als we het hebben over de kracht van Digital Storytelling en over de meerwaarde van anti-disciplinair samenwerken lijkt dit een internationaal voorbeeldproject te zijn voor dit zich ontwikkelende genre.

De jury van de eerste Digital Storytelling Competitie bestond uit Mieke Bernink (lector master of film aan de Nederlandse Filmacademie), Eefje Blankevoort (mede-oprichter Prospektor), Gabrielle Kuiper (directeur van de School Kunst en Economie aan de HKU), Olivier Otten (media ontwerper en docent) en Guy Spriggs (CEO Ramillas.com).

Uit een groot aantal inzendingen waren acht projecten geselecteerd, die beschikken over een aantoonbaar filmisch component waarin het visueel verhalende en de inzet van nieuwe mediatoepassingen samenkomen. Afgelopen twee avonden zijn deze projecten tijdens het NFF voor een keer op groot scherm vertoond onder leiding van presentator Jelle Brandt Corstius.

Het juryrapport van de twee andere nominaties:

In 4JIM is de achttienjarige Jim eindelijk verlost van chemokuren. Samen met zijn vrienden viert hij de zomer volop op talloze festivals. Hij doet dat ook samen met het participerende en content aanleverende (festival)publiek. In 4JIM werd er zo deze zomer via de app en via YouTube een parallelle verhaallijn naast de tv serie verteld.

De app van de serie integreert op interessante wijze mobiele connectiviteit, crowdsourcing en publieksparticipatie met de beleveniswereld van jongeren. De makers gaan daarmee bewust verder dan alleen het lineaire aanbod en kiezen doelgericht voor de inzet van het publiek en voor publieksparticipatie. Binnen het ontwerp is er goed nagedacht over wanneer de doelgroep gebruik maakt van z’n mobieltje en van sociale media. Het triggeren van de doelgroep gebeurt laagdrempelig en met gerichte opdrachten. De jury heeft daarnaast waardering voor het experimentele en het ambitieuze karakter van het project, dat probeert de tv-beleving te verleggen en te vernieuwen, om zo een grote groep jongeren te verleiden. Toch zou de vertaling van de app naar de serie beter kunnen. De user generated content kwam maar matig terug in de serie en had weinig invloed op de verhaallijn. De verschillende elementen beïnvloedden elkaar nog te weinig. Toch vragen de resultaten van het gebruik van de app en de online statistieken om een vervolg van 4JIM en om een volgende stap van de makers binnen KRO-NCRV en bij producent PUPKIN. We hopen van harte dat dit soort experimenten ook binnen de beleidskaders van de NPO in de toekomst mogelijk blijven.

De laatste genomineerde is WAAROM SREBRENICA MOEST VALLEN van de VPRO. We hebben zojuist samen naar dit project kunnen kijken dat een zwarte bladzijde uit de recente Nederlandse geschiedenis letterlijk verlicht.

WAAROM SREBRENICA MOEST VALLEN is een tijdloze non-lineaire vertelling van de redactie van ARGOS en VPRO Digitaal, die op indringende wijze de vele verbanden binnen het Srebrenica-dossier toegankelijk maakt voor het publiek. Het is buitengewone onderzoeksjournalistiek dat aan een schier oneindig lijkende stroom van bronnen een extra dimensie geeft en daarmee een prachtig tijdsbeeld neerzet binnen een stabiele en fluïde interface. Als je door het project navigeert voelt het alsof een dossier voor jou wordt opengezet en je als gebruiker tot de essentie van het verhaal doordringt. Dit is ook een emotionele ervaring, die zelfs voor de meest ervaren Srebrenica-kenners tot nieuwe perspectieven kan leiden.

Natuurlijk bouwt dit Digital Storytelling project sterk voort op de oorspronkelijke televisiedocumentaire. Dat levert een mooi gelaagd project. Toch is het jammer dat het archief nog niet verder kan groeien op basis van bijvoorbeeld input van het publiek. Dat zou zelfs internationaal kunnen. Temeer omdat in de huidige vorm juist die internationale blik en bijvoorbeeld de Bosnische en Servische stemmen nauwelijks aanwezig zijn. Toch laat dit project volgens de jury zien hoe een publieke omroep als de VPRO in staat is om het publiek op een andere manier te bedienen. Dat vraagt en smaakt naar meer. WAAROM SREBRENICA MOEST VALLEN is een belangwekkend historisch dossierproject dat verder doorontwikkeld zou moeten worden.