wo 27 sep 2017

Nominaties KNF-prijs bekendgemaakt

De vijfkoppige jury van de Kring van Nederlandse Filmjournalisten (KNF) heeft tijdens de talkshow van de 37e editie van het Nederlands Film Festival de nominaties voor de Prijs van de Nederlandse Filmkritiek (KNF-prijs) bekendgemaakt. De nominaties zijn DEFENDING BROTHER NO. 2 (Jorien van Nes), GESCHENK UIT DE BODEM (Paul Cohen en Martijn van Haalen), T’PADASHTUN / UNWANTED (Edon Rizvanolli). De winnaar wordt bekendgemaakt tijdens het L’OR Gouden Kalveren Gala.

DEFENDING BROTHER NO. 2
“In het journalistieke Defending Brother No 2 is het regisseur Jorien van Nes gelukt een ingewikkeld onderwerp inzichtelijk te maken. Bijna vijf jaar lang volgde ze de twee Nederlandse advocaten die in het internationale tribunaal in Cambodja de oorlogsmisdadiger Nuon Chea bijstaan, de tweede man na Pol Pot in het regime van de Rode Khmer. Op vakkundige wijze worden drie lijnen verweven: de complexe geschiedenis van de Rode Khmer; de juridische verwerking van het verleden in een internationaal tribunaal én de ingrijpende persoonlijke gevolgen die dat voor de twee advocaten heeft. Hun toewijding in de verdediging van deze oorlogsmisdadiger toont hoe belangrijk het recht is. Vooral in Victor Koppe  vindt deze spannende en urgente film een even sympathieke als tragische hoofdpersoon.”

GESCHENK UIT DE BODEM 
“Onverwacht bleek Geschenk uit de bodem niet alleen genuanceerd maar ook de grappigste film in onze selectie. Met een scherp oog voor de absurde kanten van het Nederlandse poldermodel tonen regisseurs Paul Cohen en Martijn van Haalen wat de gasboringen in Groningen hebben opgeleverd: niet alleen economisch voordeel maar ook aardbevingen, met alle ontwrichtende gevolgen voor landschap en bewoners vandien. De film toont de kluwen van botsende belangen en een breder perspectief over hoe wij als mensheid omgaan met de natuur. De makers ontstijgen de actualiteit door een zorgvuldige opbouw en afwerking: muziek, voice-over, archiefbeelden en montage doen de ongemakkelijke confrontaties tussen de betrokkenen extra goed uitkomen.”

T’PADASHTUN / UNWANTED is een treurig stemmende schets van vooroordelen, van verweesde immigranten en van getroebleerde familiebanden die de Balkan-oorlog heeft nagelaten. Hoofdrolspeler Jason de Ridder verdient een doorbraak met deze ijzersterke rol, en zijn oer-Nederlandse voorkomen versterkt het drama rond de tiener van Albanese afkomst die hij speelt: hij is volledig ingeburgerd en krijgt toch constant te horen dat hij zich aan dient te passen. Dit kleine, integere drama was van de speelfilms in de selectie de meest complete film: vorm en inhoud vallen volledig in elkaar. Opvallend is de manier waarop in het fraaie camerawerk de steden Amsterdam en Pristina op totaal verschillende wijze  in beeld zijn gebracht.”

De Jury:

Joost Broeren (1982) is freelance filmjournalist. Hij schrijft onder meer voor Het Parool en De Filmkrant; bij laatstgenoemde publicatie is hij sinds 2008 redactielid. Hij is lid van de selectiecommissie van de filmfestivals Movies That Matter en Pluk de Nacht, en werkte in het verleden als redacteur en hoofdredacteur voor dagkranten van diverse Nederlandse in internationale filmfestivals. Hij houdt stug vol dat Ferris Bueller’s Day Off een van de beste films aller tijden is.

Sandra Heerma van Voss (1972) werkte als redacteur bij NRC Handelsblad en vestigde zich in 2008 als freelance schrijver en journalist. Ze publiceert sindsdien over film, boeken en andere culturele zaken in onder meer de Filmkrant en NRC Handelsblad. In januari 2017 verscheen haar roman Schijnvrouw bij uitgeverij Atlas Contact. Haar filmheldinnen zijn Nora Ephron en Diane Keaton.

Jim Pedd studeerde cultuurwetenschappen en geschiedenis in Nijmegen en werkt momenteel als parttime eindredacteur voor FilmTotaal.nl. Daarnaast schrijft hij als freelance filmrecensent voor onder meer Biosagenda.nl. Als ware duizendpoot werkt hij ook nog voor een reeks technologiesites.

Thierry Verhoeven (1986) zag zijn leven op zevenjarige leeftijd ingrijpend veranderen toen hij met Jurassic Park zijn eerste bioscoopervaring beleefde. Hij studeerde journalistiek en filmwetenschappen, al gooide bij beide studies de filmverslaving roet in het eten. In 2009 begonnen als recensent bij FilmTotaal, zes jaar later toegetreden tot het genrefilmmagazine Schokkend Nieuws en sinds kort als essayist actief voor de Engelstalige website Frameland. Hoewel zijn prioriteit ligt bij het recensiewerk, verzorgt hij sporadisch interviews, deed hij verslag van genrefilmfestival Imagine en was hij betrokken bij enkele afleveringen van de Schokkend Nieuws-podcast.

Clementine van Wijngaarden studeerde Journalistiek en Film-en Televisiewetenschap (UVA). Ze werkt als filmredacteur bij de VARAgids en schrijft als freelancer voor onder meer de Volkskrant en Flow.