wo 16 sep 2020

NFF Interactive Interview: Philip Vermeulen over MORE MOIRɲ

Op zoek naar een hallucinante ervaring? Stap dan maar bij MORE MOIRɲ van Philip Vermeulen binnen. In deze indrukwekkende installatie vervagen de grenzen van tijd en ruimte en krijgt de bezoeker een mentale douche.

In een notendop
“MORE MOIRɲ is een grote ruimte van negen bij twaalf meter. En vijf meter hoog. Als bezoeker betreed je die polyesterschil, en binnenin wacht je dan een lichtpanorama waar het moiré-effect een hoofdrol speelt. Dat ken je wel als iemand op tv een jasje met een verkeerd patroon aan heeft, of een ruitjesbroek: door de interferentie gaat het hele beeld dan beven en trillen. In deze installatie wordt dat gecreëerd door twee lagen gaas die ik kan bewegen, en enorm veel lichten. Het is daarmee een vorm van ‘expanded cinema’, die ergens weer teruggrijpt naar de voorlopers en experimenten van de begindagen van de film.”

Wat ervaart de gebruiker?
“Het is een redelijk hallucinante ervaring. Dat wordt mede veroorzaakt door het Ganzfeldfenomeen wat optreedt. De eenvoudigste uitleg daarvan is dat je het verschil tussen hemel en aarde niet meer ziet, dat alles samensmelt. Wellicht ken je het van de wintersport, als je op een grauwe avond naar beneden skiet. Met een grijze lucht en grijze sneeuw zie je soms dan geen onderscheid meer, en kun je de afstand, ruimte en zelfs het tijdsverloop niet meer peilen. Dat is een beetje eng, maar heerlijk tegelijkertijd. In deze installatie geeft het je een goede mentale douche.”

Wat zijn de interactieve elementen?
“Misschien dat de vraag naar ‘reactieve elementen’ beter zou zijn. Het moiré-effect beweegt namelijk altijd met je mee. Elke bezoeker ziet per definitie iets anders. Dit werk gaat nadrukkelijk over perceptie en waarneming. Het effect ziet er extreem digitaal uit, creëert haast een virtuele sensatie, terwijl het totaal analoog is.”

Wat is uniek element aan het werk?
“Dat deze installatie het moiré-fenomeen, wat meestal een toevalligheid of bijkomstigheid is, echt helemaal centraal stelt. Maar ook de uitvoering is natuurlijk uniek. Het is er één van reusachtige dimensies. Daardoor doet het denken aan een filmset. Het materiaal waaruit het is opgebouwd is niet iets dat je gewoon op internet kan bestellen; we kwamen uiteindelijk uit bij een glijbanenproducent uit Emmeloord die de polyesterstukken voor ons kon maken.”

Waar ben je het meest trots op?
“Dat die hele installatie er staat. Hoe complex het project was, is iets wat ik me van tevoren niet heel erg besefte. Uiteindelijk heb je altijd te weinig tijd en geld; zo gaat dat met kunst. Het kost een kleine week om hem op te bouwen en in te regelen. Het is in feite een instrument, vergelijkbaar met een piano. Ik heb er nu één compositie voor geschreven, maar hoe tof zou het zijn als hij nog veel meer zou kunnen laten horen? En zien, en voelen.”

Naar welke andere geselecteerde ben je het meest nieuwsgierig?
“Naar NERD_FUNK: PHASE 1, dat Instagram als brandstof heeft. Maar ook naar INKTZWART, vanwege de combinatie van drama en experience. En ook naar die graphic novel, EXODUS.”

Meer over MORE MOIRɲ