di 23 aug 2016

L’OR Gouden Kalf Competitie 2016

V.l.n.r. Menno Meyjes, Achmed Akkabi, Anne Barnhoorn, Valerie Schuit, Robert Oey en Petra Lataster-Czisch.


Sinds 2015 worden de nominaties en winnaars van de Gouden Kalveren in de categorieën Speelfilm en Lange Documentaire bepaald door middel van een Academysysteem. Dit internationaal gangbare systeem van stemmen is geadapteerd in samenwerking met de Dutch Academy for Film (DAFF). Stemgerechtigd zijn DAFF-leden, eerdere Gouden Kalf-winnaars, en winnaars van A-festivals in de categorieën speelfilm en lange documentaire.

Het stemproces kent twee rondes; in de eerste ronde worden prestaties in het eigen vak beoordeeld, in de tweede ronde kunnen alle Academy-stemmers op alle prijscategorieën voor een winnaar stemmen. De nominaties worden dinsdag 30 augustus bekendgemaakt.

Gouden Kalveren 2016
Uitreiking: L’OR Gouden Kalveren Gala, vrijdag 30 september.

Jury L’OR Gouden Kalf Competitie – Kort en Televisiedrama
Voor de categorieën Korte Documentaire en Korte Films en Televisiedrama wordt nog wel een jury aangesteld. De juryleden voor deze competitie zijn nu bekend, hun biografieën lees je hieronder. Het overzicht van de longlist van geselecteerde projecten die zij bekijken, vind je hier.

Jury L’OR Gouden Kalf Competitie Korte Documentaires

Petra Lataster-Czisch (1954), filmmaker en schrijver, groeide op in Oost-Duitsland, studeerde filmtheorie en scenario en verhuisde in 1981 naar Amsterdam. Samen met haar partner Peter Lataster maakt ze vanaf 1990 documentaires, korte films en dansfilms. De films gaan grote thema’s niet uit de weg, maar schuwen het grote gebaar. De laatste jaren werkt het duo steeds minder met interviews en commentaar, waardoor de kijker een grote mate van emotionele betrokkenheid wordt gegund. Veel van hun films zijn nationaal en internationaal bekroond. Voor VERHALEN VAN EEN RIVIER (1994) en NIET ZONDER JOU (2011) ontvingen zij het Gouden Kalf voor Beste Lange Documentaire. WAKKER IN EEN BOZE DROOM won in 2013 de prijs voor de beste Nederlandse documentaire op het IDFA. Naast filmmaker is Petra docent en coach, onder meer aan de Nederlandse Filmacademie.

Robert Oey (1966) studeerde moderne geschiedenis, Engels en Amerikanistiek aan de Universiteit van Amsterdam. Hij werkte onder meer als productieassistent, locatiemanager bij speelfilms en scenarist (van de documentaireserie DE EINDELOZE JAREN ZESTIG) alvorens hij in 1999 zijn eerste documentaire, GIFTIG, regisseerde. Diverse documentaireseries voor de VPRO volgden, waaronder het veelbesproken persoonlijke drieluik WONDERLAND, over de invloed van het politiek correcte denken op Nederland en op Oey zelf. Op het NFF ging zijn bioscoopfilm DE LEUGEN (2010), een muzikale documentaire over de paspoortaffaire rond Ayaan Hirsi Ali, in première, evenals de documentaire GESNEUVELD (2012), over medewerkers van het Ministerie van Defensie die familieleden op de hoogte stellen van de dood van uitgezonden militairen. Oey’s meest recente documentaire, VANDAAG KOPEN WE EEN VLIEGTUIG, gaat over de bizarre gebeurtenissen rond de aanschaf van het JSF-gevechtsvliegtuig.

Valérie Schuit (1964) studeerde in 1988 af aan de Universiteit van Tilburg in de richting Taal- en Literatuurwetenschap. Ze is ruim vijfentwintig jaar actief als producent. Met het productiebedrijf Viewpoint Productions is ze, vanuit een sterke documentairetraditie, altijd op zoek naar eigenzinnige manieren van vertellen. Haar streven is om met behulp van verbeeldingskracht en de documentairevorm het blikveld van de kijker te verruimen, de nieuwsgierigheid te prikkelen en mensen bij elkaar te betrekken. Schuit werkt nu onder meer aan een crossmedia-project over kansenongelijkheid en segregatie in het onderwijs, aan een documentaire over de dagelijkse praktijk van vluchtelingenopvang en integratie in de kleine dorpsgemeenschap Budel-Cranendonck en aan een crossmedia-project met vrouwen in Pays Dogon in Mali, waarin via hun perspectief een land in transitie zichtbaar wordt.

Jury L’OR Gouden Kalf Competitie Korte Films en Televisiedrama

Achmed Akkabi (1983) 
heeft sinds 2006 rollen gespeeld in films als WHATEVER LOLA WANTS, ALIBI, RABAT en CHEZ NOUS. Daarnaast werkte hij mee aan diverse televisieseries en -producties, waaronder de jeugdserie HET HUIS ANUBIS, de politieke thriller DE DEAL, de pokerserie BLUF, het improvisatieprogramma DE VLOER OP, en MOORDVROUW, de politieserie waarin hij nog steeds speelt. Tussen zijn acteerwerk door volgde Akkabi een opleiding aan de Toneelacademie in Maastricht. Vorig jaar heeft de acteur zijn eerste stappen gezet als producent met de op het NFF 2015 vertoonde korte film HOME SUITE HOME, een tragikomedie over een hotelinspecteur die al dertig jaar iedere avond in hotels overnacht. Akkabi speelt een hoofdrol in de romantische komedie SOOF 2 die in november 2016 uitkomt.

Anne Barnhoorn (1982) studeerde in 2008 af aan de Nederlandse Filmacademie met de goed ontvangen film DRANG. Scenario’s voor de One Night Stand ALEX IN AMSTERDAM de Kort!-films ZWEMPARADIJS en KANSLOOS en drie afleveringen van de televisieserie VAN GOD LOS volgden. In 2011 schreef Barnhoorn het scenario voor de door Michiel ten Horn geregisseerde speelfilm DE ONTMAAGDING VAN EVA VAN END, waarmee ze de Zilveren Krulstaart voor Beste Scenario en de Prix Jeunesse voor het meest innovatieve Europese scenario won. Voor het scenario van AANMODDERFAKKER, eveneens onder regie van Ten Horn, ontving ze in 2014 een Gouden Kalf. Een jaar later werd haar scenario voor de jeugdfilm JACK BESTELT EEN BROERTJE bekroond met een Gouden Pen. Op NFF 2016 wordt haar vierde speelfilm vertoond: ADIOS AMIGOS. Momenteel werkt ze aan de achtdelige jeugdserie KAMP KOEKIELOEKIE, schrijft ze mee aan tv-serie PAPADAG en werkt ze aan het scenario van een nieuwe speelfilm: IMMER GERADE AUS.

Menno Meyjes (1954) verruilde in de jaren zeventig op 18-jarige leeftijd Nederland voor de VS, waar hij na een studie aan het Art Institute of California in de filmwereld belandde. Hij verwierf in 1985 internationale bekendheid met zijn scenario voor Steven Spielberg’s THE COLOR PURPLE, waarvoor hij onderscheiden werd met onder meer een Oscar- en een BAFTA-nominatie. Meyjes zette zijn samenwerking met Spielberg voort met de blockbuster INDIANA JONES AND THE LAST CRUSADE en schreef daarnaast scenario’s voor onder meer de Denzel Washington-hits RICOCHET en THE SIEGE. In 2002 maakte hij zijn regiedebuut met MAX. Na de familiefilm MARTIAN CHILD (twee nominaties voor een Young Artist Award) en A MATADOR’S MISTRESS (die in 2008 in première ging op het TIFF) werd Meyjes in 2012 voor het eerst benaderd voor het regisseren van een Nederlandse film: HET DINER (2014). Ook het scenario van de bewerking van Herman Kochs internationale bestseller is van zijn hand. Op het filmprogramma van NFF 2016 staan twee films van Meyjes: de verfilming van de Simone van der Vlugt-thriller DE REÜNIE én de openingsfilm van het festival: het spannende drama DE HELD, dat is gebaseerd op de gelijknamige roman van Jessica Durlacher. Menno Meyjes werkt momenteel aan de ontwikkeling van een serie voor Sky TV. Hij woont in Groot-Brittannië.