Talent

Juryrapporten Studentencompetitie 2022

Op deze pagina vind je de juryrapporten van de genomineerden voor de NFF Studentencompetitie 2022.

EY Talent Award

Voor de hoogste production value, wordt uitgereikt aan de hele crew.

Winnaar: Void Between Us
In Void Between Us film komen kleur, beweging en geluid samen. We passeren in de film verschillende grijze locaties waar kleuraccenten een geheel vormen met de styling van het hoofdpersonage. Door kleine maar slimme aanpassingen zoals een doek, licht of water wordt de wereld nog surrealistischer en de beeldtaal nog meer versterkt. Een artistieke film die de jury op verschillende manieren meenam in het gevoel van vervreemding van een dierbare.

Nominatie: Frost
Met bijzondere locaties, een intensieve samenwerking en een goed verhaal kan je een film maken die mensen raakt, verbaast, ontroert, doet lachen of juist bij de keel grijpt. Dat bewijzen de makers van de film Frost. Goed spel van de acteurs, een sterke montage en een intrigerend sounddesign versterken de film. Hoewel niet alles even goed is gelukt, neemt dat niet weg dat het talent van cast en crew op een hoog niveau staat. Frost is een film met cinemapotentie, een aanwinst voor de Nederlandse filmindustrie en een stimulans waardig.

Nominatie: It Will Rain
Een universeel, groot conflict is teruggebracht tot menselijke proporties. Een consistent vormgegeven en gefotografeerd verhaal waarbij vooral de geloofwaardigheid van de arena’s, gefilmd op locaties in Nederland en Zuid-Spanje, het verhaal ondersteunen. De production value zit in het samenkomen van verhaal, acteerprestaties, regie, cinematografie, licht, geluid, production design, locaties en montage en is hierdoor professioneel geproduceerd.


Fentener van Vlissingen Fonds Award

Voor de meest onderscheidende prestatie van een crewlid.

Winnaar: Muhammed Zekeriya Berber (production design It Will Rain)
Een film die zich afspeelt in Syrië en dat is overtuigend in beeld gebracht door de gekozen opnamelocaties in Spanje en Nederland en het production design. Er zijn mooie contrasten tussen de beklemmende, duistere gevangenisscènes en de lichte buitenwereld. Naast de knappe productie, regie, camerawerk en geluid, springt het production design daar net even bovenuit als belangrijke ondersteuning voor het verhaal.

Nominatie: Eva Schets (animatie Rotkind)
Eva Schets laat in Rotkind zien de stopmotion technieken goed te beheersen. De poppen zijn mooi gemaakt en worden slim ingezet om het verhaal te versterken met een komische punchline die de jury bijbleef. In de animatie zit veel precisie en detail. Ook is het erg knap hoe camera en animatie tegelijk worden ingezet en verschillende texturen hun eigen manier van beweging hebben. Een professionaliteit die laat zien dat deze animator duidelijk klaar is om aan het werk te gaan.

Nominatie: Wietger Mosch (cinematografie Jongen van hout)
Door zorgvuldig gekozen kaders, sterke inzet van texturen en grading, en het buitengewone gebruik van natuurlijk licht is de jury erg onder de indruk van de cinematografie van Wietger Mosch. Ondanks deze sterke bijdrage is de cameravoering dienend aan het verhaal en weet deze de kwetsbaarheid van het hoofdpersonage op zo’n manier te vangen dat de kijker niet anders kan dan meegezogen worden in het verhaal.

KNF (Kring van Nederlandse Filmjournalisten) Award

Voor beste eindexamenproductie.

Winnaar: Verwoede pogingen (Joris Tobé)
Een sterk, verraderlijk gelaagd script, een cast die geen steek laat vallen en een fijnbesnaard evenwicht tussen drama en farce: Verwoede pogingen is het werk van een volleerd regisseur van wie we nog veel meer willen zien.

Nominatie: Rotkind (Anej Golčar)
De regisseur laat zien de technische kant van de animatiekunst tot in de puntjes te beheersen, met zorg voor geluidseffecten en visuele details. Die technische bekwaamheid zet hij in ter versterking van het wrang-komische verhaal. Het resultaat is een klein, maar volwaardig familiedrama.

Nominatie: Jongen van hout (Eva Oosterveld)
Een prachtig, trefzeker gefilmd portret van een jongen in diepe crisis die moet knokken om niet nog verder af te glijden. Oosterveld kijkt dwars door zijn recalcitrante gedrag heen en onthult een lief, onzeker jong mens. Deze jongen steelt je hart.

NAPA (Nederlandse Audiovisuele Producenten Alliantie) Award

Voor de producent met de meest innovatieve toekomstvisie.

Winnaar: Patou ten Cate (Nederlandse Filmacademie)
Patou heeft een groot ondernemershart, en hoewel ze haar precieze carrièrepad graag open houdt, weet ze zeker dat ze op den duur een eigen productiehuis wil beginnen. Binnen haar toekomstige bedrijf wordt er als één team samengewerkt en heeft iedereen een stem – van stagiair tot aan producent. Dit is tekenend voor hoe zij zich als producent ziet; iemand die met haar voeten in de klei staat. Ze werkt nu als productieleider aan een webserie van Topkapi. Ze wil graag verder met fictie produceren en hoewel verschillende genres haar aanspreken, werkt ze het liefst aan jeugdfilms. Een grote serie produceren ziet zij als een uitdaging die zij in de toekomst graag aan wil gaan.

Daarnaast wil Patou werken aan een diverser en inclusiever filmlandschap. Diversiteit staat bij haar hoog op de agenda en ze wil dit graag overbrengen op andere producenten, makers én fondsen. Daarbij vindt ze het belangrijk dat kennis hierover gedeeld wordt binnen de sector. Door samen te werken in plaats van elkaar te beconcurreren kunnen er sneller grotere stappen gezet worden. Wat haar betreft is het de hoogste tijd.

Winnaar: Robijn Boekelman (Nederlandse Filmacademie)
Eén van de leukste dingen aan het producentenvak vindt Robijn het schrijven van aanvragen. Een bijzondere uitspraak misschien, maar voor Robijn is de aanvraag het ideale moment om van een afstand naar een project te kijken en de kernboodschap te identificeren. Ze is daarnaast overtuigd dat dit ook het juiste moment is om na te denken hoe je het juiste publiek gaat bereiken. Via haar huidige werk bij September Film hoopt ze hier de komende tijd meer over te leren.

Robijn heeft een passie voor sociale verandering en wil graag projecten produceren over politieke, sociale en maatschappelijke vraagstukken. Ze heeft een voorkeur voor internationale projecten en ziet kansen in lokale, Nederlandse onderwerpen met een grenzeloze boodschap. Verder is Robijn geïnteresseerd in impact production. Ze wil met haar projecten verandering teweegbrengen. Haar rol als producent daarin is om aan de voorkant al nadenken over de impact, om dit vervolgens aan de achterkant voor elkaar te krijgen.

NFF Talent Award

Voor de regisseur van de beste eindexamenproductie.

Nominatie: Jongen van hout – Eva Oosterveld
In dit psychologische documentaire portret tonen de makers veel verschillende kanten van Stijn, een kwetsbare, getroubleerde maar ook lieve jongen die kampt met schaamte, zichzelf, en de wereld om hem heen. Het wordt met zo’n overtuiging en zeggingskracht gedaan dat je als kijker heel dichtbij komt en van hem gaat houden. Dit komt niet alleen door goed gestuurde diepte-interviews maar ook door intieme scènes waarbij het lijkt alsof de camera en crew in de omgeving opgaan en Stijn en zijn naasten volledig in het moment zijn.

Winnaar: Over een pastoor op regenlaarzen – Wessel van Wanrooij
Een gedegen scenario, een aansprekend thema en sterke acteurs: dan ben je klaar voor een goede film. De makers van Over een pastoor op regenlaarzen kunnen op meerdere fronten trots zijn. De keuze van acteur Dries Smits is een schot in de roos. Hij speelt de hoofdrol van een dementerende oude man geloofwaardig, hij ontroert op veel momenten en zit vol humor. Het scenario is goed geschreven, vol vaart én met voldoende verstilling waardoor de karakters tot de verbeelding spreken. De twist in de film, van sociaal realisme naar een bijna absurdistische thriller, is een vondst die werkt.

Nominatie: Swans Reflecting Elephants – Niek Silvan
Het verhaal wordt sterk opgebouwd door verschillende zoektochten die de regisseur, Niek Silvan, zouden kunnen helpen bij het omgaan met zijn BDD (Body Dismorphic Disorder). Deze zoektochten worden op stilistische manier benaderd en gedachtes en ideeën die hieruit voortkomen worden op spannende wijze verbeeld. Hierdoor krijgen spiegels en reflecties een nieuwe betekenis. De jury is onder de indruk van dit aangrijpende en uiterst persoonlijk egodocument waarin de kijker inzicht krijgt in dit onderbelichte ziektebeeld én ontroerd raakt door de manier waarop Nieks verhaal wordt verteld.

ga terug