Ga naar inhoud
Talent

Juryrapport NFF Debuutcompetitie 2022

De driekoppige jury bestaat uit Nina Badoux, Regard Ibrahim en Sia Hermanides. Winnaar Rosa Ruth Boesten heeft op maandag 26 september de Filmprijs van de Stad Utrecht in ontvangst genomen voor Master of Light.

Master of Light (winnaar)
Regie: Rosa Ruth Boesten

De jury kan deze film eigenlijk in vier woorden beschrijven: Wat een ongelofelijke prachtfilm. Deze film doet alles wat een film hoort te doen. Het verhaal van George Anthony is op zichzelf al supersterk en de makers hebben het nog sterker gemaakt door het zo duidelijk op een poëtische manier op te bouwen en te vertellen. Het camerawerk en de rest van de filmaspecten ondersteunen het zo goed dat wij het gevoel krijgen alsof we er als kijker constant bij zijn.

De jury vindt het heel belangrijk dat verhalen als deze verteld worden op deze manier. Het laat zien dat, ongeacht je situatie en omgeving, er altijd hoop moet blijven bestaan voor een uitweg. Het laat ook heel mooi zien dat een persoon die dit allemaal moet doorstaan niet zielig hoeft te zijn, maar een vechter kan zijn die zijn goedheid kan behouden en niet verbitterd hoeft te raken. De jury denkt dat dit niet de laatste prijs is die Rosa in ontvangst gaat nemen voor deze film en hoopt nog meer van zulke goede films van haar te mogen zien.

Four Journeys
Regie: Louis Hothothot

De fluisterende voice-over van Four Journeys onderstreept het intieme en persoonlijke karakter van dit epos. Een diepgaand document over een zoon en tevens de regisseur van de film, die zijn Chinese ouders confronteert met vragen over de familiegeschiedenis die zich heeft afgespeeld tijdens de 1-kind politiek in het communistische China. De maker heeft een goed oog voor cinematisch vertellen en verrast door humoristisch gebruik van titels in beeld. Bij tijd en wijle zijn we diep geëmotioneerd door de kwetsbare scènes. Een mooi voorbeeld daarvan is de restaurantscène waar vader, omringd door mannen uit de politiek, eenzaam om zich heen kijkend, zich geen houding weet te geven. “Och papa..”, fluistert de voice-over. De regisseur schuwt de confrontatie niet en spaart hierbij niets of niemand. Waarna hij ook zijn eigen kwetsbaarheid toont door zijn getoonde gedrag in twijfel te trekken. Eerlijkheid boven alles.

Naarmate de film vordert, lijkt de regisseur ook te groeien in zijn makerschap. Dit doet de jury met enthousiasme en nieuwsgierigheid uitkijken naar de volgende film van Louis Hothothot. Four Journeys geeft de kijker door de ogen van een persoonlijke familietragedie een inkijkje in een wereld die veelal gesloten blijft voor buitenstaanders. En door aan het einde uit te zoomen van de kleine flat van de familie naar het landschap van het Chinese volk, wordt het verhaal Four Journeys het verhaal van alle Chinezen en overstijgt deze film het karakteristieke egodocument. We blijven achter met het gevoel zelf onderdeel te zijn geworden van deze kenmerkende familie. Een film die we niet snel zullen vergeten.

Liever kroes
Regie: Nelly dos Reis en Soraya Pol

Een hele persoonlijke documentaire die ons allen raakte. Knap hoe kwetsbaar Nelly zich opstelt in haar eigen documentaire. Op genuanceerde wijze toont ze waar haar afkeer van haar kroeshaar vandaan komt. Ook de grote rol die de media hierin heeft wordt schrijnend duidelijk. Want wat als je van jongs af aan alleen maar beelden van witte blonde vrouwen met stijl haar op TV en in reclames ziet? Een belangrijke documentaire die een groot publiek verdient!

ga terug