ma 29 okt 2018

De 7 Gouden Vragen Aan… Aafke Beernink

In de rubriek De 7 Gouden Vragen Aan… voelt het NFF een talent uit de wereld van film, televisie en interactive aan de tand. Afgelopen tijd interviewden we al John AppelMartijn SmitsWiam Al-ZabariMarleen Jonkman en Bas Keizer. Dit keer spraken we met Aafke Beernink. Ze deed camerawerk voor A TEMPORARY CONTACT (onderdeel van de NFF Interactive Expo) en LIGHT AS FEATHERS (onderdeel van het Forum van de Regisseurs).


  • Aafke Beernink

    Beroep: Cameravrouw
    Nieuw: A TEMPORARY CONTACT, LIGHT AS FEATHERS

    Van 2007 tot 2010 studeerde Aafke Kunsten, Cultuur en Media aan de Rijksuniversiteit Groningen. Daarna volgde ze opleiding Cinematography aan de Filmacademie.

1. Wat is het meest memorabele moment uit je carrière tot nu toe?
New York. 40 graden Celsius. Een bus vol Afro-Amerikaanse vrouwen met flinke rugzakken aan levenservaring, onderweg naar hun geliefden in de gevangenis. Ik te midden van hen, een jonge witte vrouw uit een klein land waarvan de hoofdstad nog geen miljoen inwoners telt. Terwijl de bus zonder airconditioning dwars door Manhattan dendert, doe ik mijn uiterste best om niet te veel op te vallen en mijn shot scherp te houden. “Look at the white girl.. She is Sweatiiing!” roept een van de dames dwars door de bus. Nou ja. Dat moment denk ik.

2. Wat zou een Gouden Kalf voor jou betekenen?
Het mooie van een Gouden Kalf is dat het een manier is om een productie of een maker een groot compliment te geven. Dat is iets heel positiefs. De negatieve kant is echter dat het voortkomt vanuit competitie. Binnen ons vak vind ik dat iets heel ingewikkelds. Het beoordelen van een film of een onderdeel ervan is zo subjectief. Wat kies je als criteria, welke aspecten neem je mee in de beoordeling? Maar nog los van de praktische bezwaren, vind ik het in de kern niet kloppen. Een film staat op zichzelf en zou zich niet moeten hoeven verhouden tot andere films, zeker niet in termen van ‘winnen’ of ‘verliezen’. Elk werk heeft zijn waarde.

3. Wat weet niemand over jouw vak?
Dat weet John Appel (lees: De 7 Gouden Vragen Aan… John Appel).

4. Wat is nou echt een Nederlandse film die je gezien móet hebben?
Niks moet, maar een Nederlandse film die in mijn ogen voor iedereen een verrijking zou kunnen zijn, is BEPPIE van Johan van der Keuken. BEPPIE is een portret van een meisje, een tijd, een stad, van hoe vorm en werkelijkheid hand in hand gaan en optellen tot iets dat prikkelt en straalt.

5. Welk personage uit een (Nederlandse) film zou je willen zijn? Waarom?
Zack (John Lurie) uit DOWN BY LAW. Uit de gevangenis ontsnappen met Tom Waits en Roberto Benigni onder begeleiding van Jim Jarmusch. Ja, dat zou ik wel willen.

6. Met wie zou je graag nog eens willen samenwerken?
Ulrich Seidl. Al is dat zeer onwaarschijnlijk. Ik zou graag willen leren van de manier waarop hij absurdisme en realisme samenbrengt. Of beter gezegd, hoe hij het absurde van de realiteit vorm geeft.

7. Welk talent in het vak moeten we in de gaten houden?
Ik zag laatst op een festival werk van Aiman Hassani. Dat vond ik interessant. Het was speels, onderzoekend en urgent. Een goede combinatie om tot mooie dingen te komen. Het afgelopen jaar heb ik samengewerkt met Rosanne Pel, Nirit Peled, Lisette van Olsthoorn en Nathalie Crum. Alle vier bijzonder interessante en oprechte makers!