zo 29 sep 2019

BoostNL Selectie 2019: THE STATION

“Dit verhaal heeft een zeer persoonlijke weerklank voor mij als een Jemenitische vrouw, die de oorlog in Jemen en de manier waarop de samenleving is gebroken heeft meegemaakt. Deze gebroken samenleving komt door de burgeroorlog, doordat mensen de gevechten rechtvaardigen, hun posities in de oorlog rechtvaardigen en hun eigen verantwoordelijkheden om de oorlog gaande te houden rechtvaardigen,” benadrukt de Jemenitisch-Schotse filmmaker Sara Ishaq over haar debuutfilm THE STATION.

In de film botst de moeder van een ‘martelaar’, Zainab – die pro-militie is – met haar pacifistische nicht Layal, terwijl ze rekruten naar de frontlinie van de strijd probeert te sturen. “Natuurlijk zijn er externe factoren die het mensen moeilijk maken om te beseffen dat ze deel uitmaken van het probleem,” voegt ze eraan toe.

“Het was echt belangrijk om te proberen dit in een verhaal te verwerken, om het eenvoudiger te maken voor anderen en voor mijzelf. Ik denk dat het voor mij van belang was om te leren begrijpen waarom mensen in oorlogsgebied bepaalde beslissingen nemen en bepaald gedrag vertonen, en in hoeverre ze verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor het voortduren van dit probleem.”  

Het project wordt ondersteund door het Hubert Bals Fonds en het Jordanian Film Fund. De in Amsterdam gevestigde Ishaq en producer Nadia Eliewat hopen dat de film een ​​Nederlands-Franse (en mogelijk Duitse) coproductie zal worden. Ishaq benadrukt dat ze bij Arabische fondsen aanvraag voor productieondersteuning doen en proberen een groot deel van het budget van €1 miljoen op te halen uit particuliere investeringen in de Arabische regio.

Bij BoostNL zijn ze op zoek naar feedback voor de eerste versie van hun scenario. Een belangrijk onderdeel van het HFM-aanbod is een sessie van drie uur met een acteercoach die gespecialiseerd is in improvisatie. “Dit is iets waar ik aan moet werken, omdat ik nog nooit eerder niet-acteurs heb geregisseerd. Vanuit een documentaireachtergrond wil ik dat het echt authentiek is en een documentairegevoel uitstraalt,” zegt Ishaq.

“Het is een film over vrouwen,” voegt ze eraan toe. “Het is een film over brandstof en brandstofafhankelijkheid. Het is een film over vrouwen die proberen de samenleving bij elkaar te houden, terwijl mannen de oorlog voeren. Maar het is ook een film over het feit dat [vrouwen] een groot deel van het probleem vormen, omdat ze hun zonen op een bepaalde manier opvoeden, de oorlog steunen en de patriarchaat en zijn patriarchale regels toelaten. Zelfs als de mannen er niet zijn, worden de vrouwen gedreven door deze voorschriften.”

“Ik wil veel van deze ideeën uitdagen op een moment waarop de samenleving en de gezinnen uit elkaar vallen. Het gebeurde allemaal heel snel, het broeide lang onder de oppervlakte, maar deze oorlog was de vonk die in feite het hele gebeuren deed ontploffen. Voor mij was het belangrijk om erachter te komen waarom we allemaal op deze manier reageren en hoe we het misschien kunnen herbouwen, een stap terugdoen en kijken naar de langetermijneffecten van deze situatie.”


Tekst: Nick Cunningham