zo 29 sep 2019

BoostNL Selectie 2019: Figures in the Urban Landscape

De debuutfictie van Ekaterina Selenkina belooft een meditatieve reflectie te zijn op de Russische hoofdstad en tegelijkertijd focust het op de evoluerende modus operandi onder pushers van illegale drugs.

De film richt zich op dealer Denis, die illegale pakketjes op discrete, maar bekende locaties verbergt om vervolgens foto’s van deze verborgen plekken naar zijn klanten te sturen. Tegelijkertijd presenteert de film de inwoners van de stad, met de nadruk op de anonimiteit in hun dagelijks leven.

“De film gaat over de nieuwe manier van drugshandel die in Rusland en in andere landen van start is gegaan”, bevestigt Selenkina.

“De politiek rondom drugs in Rusland is erg intens en je kunt gemakkelijk naar de gevangenis gaan, dus de dealers moeten hun drugs in de stad verbergen, terwijl ze handelen op het dark web. Ze verbergen hun goederen ondergronds, onder hekken of onder banken. Toen ik dit zag gebeuren, was ik erg gefascineerd door deze eenzame, door de stad dwalende figuren, maar ook door de politiek eromheen en het aantal gevangen drugscriminelen. Ik wilde dit nieuwe systeem blootleggen en de kans pakken om vragen te stellen.”

Ze voegt eraan toe: “De film is vrij specifiek in hoe het verhaal wordt behandeld, omdat het verhaal heel subtiel is. We hebben niet echt een karakterboog of iets. Het is erg gecentreerd rond het landschap en hoe mensen zich daarin bewegen. We komen nooit echt in de buurt van de personages in de film en het landschap wordt net zo belangrijk als de mensen.”

De opnames voor dit door het Hubert Bals Fonds ondersteunde project zijn bijna klaar en de montage gaat binnenkort van start. Producent Vladimir Nadein wijst erop dat hij op zoek is naar een postproductie coproducent (mogelijk Nederlands) die de bewerking op een 16 mm-scanner kan regelen. Hij is ook op zoek naar een sales agent, hoewel hij toegeeft dat het niet-verhalende aspect van de film bedrijven kan afschrikken.

Elenkina benadrukt dat ze open staat voor creatief advies over de soundscape van de film en over hoe het verhaal verder verbeterd kan worden tijdens het montageproces. “Ik ben erg benieuwd hoe het geluid zal werken. Er is veel ruimte voor, dus we ontmoeten een geluidsontwerper om mogelijke manieren te verkennen. We hebben ook een vergadering gepland om de montage van de film te bespreken.”

Het tweetal vertrouwt erop dat de film in het voorjaar van 2020 aan de wereld zal worden gepresenteerd. “Het is erg afhankelijk van de scan die we moeten doen, maar hopelijk zijn we dan klaar en kan de film gepresenteerd worden op een festival.”


Tekst: Nick Cunningham