ma 07 sep 2015

Bekendmaking nominaties Digital Storytelling Competitie

4JIM, REFUGEE REPUBLIC en WAAROM SREBRENICA MOEST VALLEN zijn genomineerd voor de NFF Digital Storytelling Award. Het is dit jaar voor het eerst dat de Digital Storytelling Competitie, waarmee het NFF een erepodium wil bieden voor het mooiste en het beste dat Nederland op het gebied van Digital Storytelling te bieden heeft, onderdeel is van het Nederlands Film Festival. Wie de eerste Digital Storytelling Award mee naar huis mag nemen, wordt bekendgemaakt op donderdag 1 oktober. 

Het vaststellen van de nominaties voor de Digital Storytelling Award is dit jaar in handen van juryleden Mieke Bernink (lector master of film aan de Nederlandse Filmacademie), Eefje Blankevoort (mede-oprichter Prospektor), Gabrielle Kuiper (directeur van de School Kunst en Economie aan de HKU), Olivier Otten (media ontwerper en docent) en Guy Spriggs (CEO Ramillas.com). De volledige brochure van het Digital Storytelling programma lees je hier, de genomineerden projecten (in alfabetische volgorde) zijn:

4JIM (KRO-NCRV) 
In 4JIM is de achttienjarige Jim eindelijk verlost van chemokuren. Samen met zijn vrienden én samen met het (festival)publiek, dat user generated content opleverde terwijl via YouTube een parallelle verhaallijn werd verteld, viert hij de zomer volop. ‘De app van de serie integreert op interessante wijze mobiele connectiviteit, crowdsourcing en publieksparticipatie met de beleveniswereld van jongeren’, aldus de jury.

REFUGEE REPUBLIC (De Volkskrant/Submarine Channel) 
Met REFUGEE REPUBLIC beleef je het alledaagse leven in een Koerdisch vluchtelingenkamp. Een interactieve kaart vormt de springplank naar een multidimensionale mix van persoonlijke verhalen, ervaringen en informatie. ‘Refugee Republic brengt de kracht van een aantal makers uit verschillende disciplines samen en presenteert op invoelbare wijze de dynamiek van een vluchtelingenkamp’, aldus de jury.

WAAROM SREBRENICA MOEST VALLEN (VPRO) 
Op zoek naar antwoorden over de val van Srebrenica? Verdiep je in je eigen tempo via dit crossmediale project met audioverhalen en archiefmateriaal in de zwarte bladzijde uit de recente Nederlandse geschiedenis. ‘WAAROM SREBRENICA MOEST VALLEN is een tijdloze non-lineaire vertelling van de redactie van ARGOS en VPRO Digitaal, die op indringende wijze de vele verbanden binnen het Srebrenica-dossier toegankelijk maken voor publiek’, aldus de jury.

Digital Storytelling Competitie 
Journalist en televisiepresentator Jelle Brandt Corstius presenteert op woensdagavond 30 september en donderdagavond 1 oktober in twee sessies het mooiste en beste dat ons land op het gebied van Digital Storytelling te bieden heeft. De makers van de acht geselecteerde projecten, bestaande uit 4JIM, BEHIND THE BLUE SCREEN, BISTRO IN VITRO, PENOZA HET NETWERK, REFUGEE REPUBLIC, WAAROM SREBRENICA MOEST VALLEN, SWARTZSHIELD en WHO ARE THE CHAMPIONS?, navigeren samen met het publiek door hun project. Dat vormt een unieke mogelijkheid om deze digitale producties voor één keer live op het bioscoopscherm te zien, in plaats van achter een pc of tablet. De presentaties vormen een staalkaart van de diversiteit en innovatieve mogelijkheden die de digitale narratie biedt.

Op donderdag 1 oktober wordt als slotstuk van de Digital Storytelling Competitie door festivaldirecteur Willemien van Aalst bekendgemaakt wie de NFF Digital Storytelling Award 2015 powered by Ramillas.com wint, inclusief de bijbehorende geldprijs van € 2.000,-.

Guy Spriggs (CEO Ramillas.com) over de competitie: 
“Webdocumentaires zijn een heel belangrijk nieuw medium voor filmmakers, waar we als Ramillas.com graag een steentje aan bij willen dragen. Het wordt voor ons de eerste keer dat we op het Nederlands Film Festival zijn, en we kijken erg uit naar de nieuwe lichting van projecten. In Amerika en Canada zijn er diverse fondsen die ondersteuning bieden aan deze vorm van nieuwe media, en ook in Frankrijk is er solide support vanuit de overheid. In Nederland en vele andere landen is het lastiger, dus het is een goede stap dat er op het NFF zoveel aandacht voor is.”

“Digital Storytelling is nog echt een ‘catch-all’ beschrijving, omdat het werkveld nieuw is en iedereen er zijn eigen interpretatie aan kan geven. Maar het is duidelijk dat mobiele technologie, computers en virtual reality het traditionele domein van film- en tv-makers overlappen, en uitbreiden. Een vakgebied dat je alleen op eigen risico kunt negeren…”