vr 04 sep 2020

De 7 Gouden Vragen Aan… Vincent Tilanus

In de rubriek De 7 Gouden Vragen Aan… voelt het NFF een talent uit de wereld van film, televisie en interactieve aan de tand. Dit keer spraken we met Vincent Tilanus, regisseur van de korte film MARLON BRANDO, geselecteerd voor zowel de Gouden Kalf Competitie als de NFF Debuutcompetitie.
  • Vincent Tilanus

    Beroep: Scenarist, regisseur
    Nieuw: MARLON BRANDO
    Bekend van: BLADGOUD

1. Wat is voor jou het meest memorabele moment uit je carrière tot nu toe?
De corona-proof cast en crew vertoning van MARLON BRANDO. De film was echt net net net klaar toen we in lockdown gingen. Het prachtige nieuws dat de film geselecteerd was voor het filmfestival van Cannes mocht uiteindelijk naar buiten, maar het duurde nog maanden voordat we de film konden laten zien aan al die mensen die zo hard aan de film hadden gewerkt. Het was daarom ook zo bijzonder om alles samen te kunnen vieren. Ik had tranen in mijn ogen; ik was zo verdomd trots op iedereen. En het is ook zo krachtig om langzamerhand weer film te mogen ervaren. Kunst is sterker dan dit alles.

2. Wat weet niemand over jouw vak?
Dat je soms echt geen idee hebt. Ik doe soms echt maar wat. Het is fantastisch. Ik weet altijd wat ik wil vertellen, maar ik heb soms geen flauw idee hoe. Welke details gaan het verschil maken? Voor mij ligt de kracht erin dat dan altijd open te communiceren. Dat je het niet weet maakt je niet minder een kunstenaar vind ik. Integendeel, als je durft toe te geven dat je het niet weet kom je wellicht dichter bij je echte artistieke intuïtie. Als regisseur ben ik veel beter in helder schetsen en kadreren dan intellectueel verklaren en uitleggen. Maar soms doe ik het toch en dan hoor ik mezelf gedurende de montage terug tussen takes ziek veel overbodig praten. Ik zak dan echt door de grond. Note to self en misschien andere regisseurs die dit moeten horen: stop talking, trust me you said it already.


3. Welk talent uit jouw vakgebied moeten we in de gaten houden?
Schrijver en regisseur Kim Kokosky Deforchaux. Hij vertelde me dat hij een horror film wil maken, en na het zien van het sterke IK MOORDENAAR kan ik echt niet wachten.


4. Welk personage uit een van je films zou je willen zijn?
Het lijkt me echt vet om Naomi uit MARLON BRANDO te zijn. Ik bewonder het personage zo erg omdat ze ondanks haar liefde voor de mensen om haar heen hele sterke keuzes voor zichzelf durft te maken. Vol pure liefde en toch fack-jullie-allemaal vibes. Actrice Jetske Lieber die haar vertolkt heeft het personage daarbij veel oprechtheid en humor gegeven. Ik kijk om die reden echt naar het personage op.


5. Welke collega nomineer jij voor een Gouden Kalf?
Cameravrouw Eva Heinsbroek! Als cinematograaf put ze uit een hele pure artistieke intuïtie, die ze combineert met een hoge dosis dramaturgische kennis en inhoudelijk inzicht. Dat maakt denk ik dat haar keuzes zo scherp, oprecht en krachtig zijn.

6. Wat is jouw favoriete Nederlandse film van de afgelopen 40 jaar?
Ik was de poster child filmschool sociaal-realistische fanboy kid. Maar ik merk nu dat ik eigenlijk volledig in de ban raak van eerlijke en speelse films die een bijzonder gevoel van plaats, tijd en personages creëren vol eigenaardigheden en liefde. BORGMAN (2013) blies me totaal uit mijn schoenen bijvoorbeeld. Ik vond het sprookjesachtige ANTONIA (1995, Marleen Gorris) wellicht ook daarom zo goed en eigenaardig. Maar ik kan ook niet leven zonder SPETTERS (1980): enorm problematisch en ook uiterst bizar, maar zo vrijgevochten en aanstekelijk. Ik heb veel kritiek op de film, maar ik blijf er ook eeuwig door gefascineerd.


7. Wat is jouw favoriete herinnering aan 40 jaar NFF?
De legendarische speech van acteur Nasrdin Dchar tijdens de Gouden Kalveren 2011. Dat was zo goed! Echt een belangrijk en inspirerend moment in de Nederlandse geschiedenis. Hij sprak puur en vanuit het hart, en alles was nog zoveel meer emotioneel door zijn enorm trotse ouders. Wat is er eigenlijk gebeurd met het uitzenden van de award show op TV? Mensen moeten dit soort momenten blijven zien!

Fotocredit: ©Miriam Guttman