Juryrapporten Talent Awards 2020

Op deze pagina vind je een overzicht van de winnaars van de NFF Talent Awards 2020. Klik op het dropdown-menu voor de juryrapporten met een toelichting op de genomineerden en winnaars. We feliciteren alle makers!

De winnende en alle andere geselecteerde films zijn nog t/m vannacht zondag 13 december te zien via www.filmfestival.nl/programma. Bestel snel voor €4,99 je passe-partout hier. Log in met je Mijn NFF account, of maak deze gemakkelijk aan in het bestelproces.


De winnaars op een rij


Pathé Tuschinski Award voor beste film

Dylan Werkman (regisseur, Nederlandse Filmacademie) – A VIEW FROM ABOVE

Fentener van Vlissingen Fonds Award voor meest opvallende prestatie van een crewlid
Burak Öztaş (sounddesigner, Nederlandse Filmacademie) – HARMONIA, A VIEW FROM ABOVE & ICH BIN DER FLUβ

NAPA Award voor beste producent
Dobber Bolhuis (producent, Nederlandse Filmacademie) – ICH BIN DER FLUß

NAPA Award voor beste producent
Marrit Greidanus (producent, Nederlandse Filmacademie) – A VIEW FROM ABOVETERUG NAAR ZOTTEKEN WAES

Keplerfilm Animatieprijs voor de beste animatie-examenfilm
Shanice Muntslag (regisseur, animator, ArtEZ) – SUMA NA MI

KNF Award voor beste eindexamenproductie
Milou Gevers (regisseur, Nederlandse Filmacademie) – WAAROM BLEEF JE NIET VOOR MIJ?
KNF geeft een Eervolle Vermelding aan Divyangi Shukla (regisseur, Willem de Kooning Academie) voor ONNO MAMA WANGE.

Juryrapporten:

Juryrapport Pathé Tuschinski Award

De genomineerden voor de Pathé Tuschinski Award voor beste film zijn: Thom Lunshof voor HARMONIA, Dylan Werkman voor A VIEW FROM ABOVE en Milou Gevers voor WAAROM BLEEF JE NIET VOOR MIJ?

De winnaar van de Pathé Tuschinski Award voor beste film is Dylan Werkman voor A VIEW FROM ABOVE.

Nominatie: HARMONIA
Bij het zien van HARMONIA werd de jury meteen gegrepen door de visuele elan die regisseur Thom Lunshof met zijn crew aan de dag brengt. Het is knap om te zien hoe spel en technisch vakmanschap samensmelten tot een indringend verhaal over prestatiedruk en identiteit. De film krijgt daardoor een voelbare duistere tragiek, maar weet dit te contrasteren met een lichte wending aan het eind, wat erg bevredigend werkt. Het sterke scenario en complementaire montage, met fijn gedetailleerde overgangen, geven de kijker het gevoel in goede handen te zijn en blijven van begin tot eind boeien.

Winnaar: A VIEW FROM ABOVE
De jury was zeer onder de indruk van de cinematografische kracht van A VIEW FROM ABOVE. De dynamiek van bewegend beeld, kadrering, montage en een even weloverwogen als inventief sound design, komen in deze documentaire samen tot een spannende en prikkelende kijkervaring. Het associatief vermogen van de kijker wordt op een bijzondere manier uitgedaagd en de makers leggen onder leiding van regisseur Dylan Werkman veel vertrouwen in hun publiek om zelf verbanden te leggen binnen de vertelling. Wat er tussen de beelden in gebeurt, is in A VIEW FROM ABOVE minstens even belangrijk als wat er daadwerkelijk te zien is. Dit zal voor de kijker een persoonlijke, interne reis opleveren die de film een originele en bevredigende kwaliteit geeft, en laat in de ogen van de jury zien wat de kracht is van cinema.

Nominatie: WAAROM BLEEF JE NIET VOOR MIJ?
WAAROM BLEEF JE NIET VOOR MIJ? is groots in zijn kleinheid. Een film waarin kinderen openhartig vertellen over de zelfdoding van een ouder, ga er maar aan staan. De persoonlijke urgentie is op elk moment voelbaar en regisseur Milou Gevers laat de kijker op respectvolle wijze reflecteren op eigen verloren familieleden. Maar de grootste kracht van de film zit in de empathie voor kinderen die worstelen met de vragen waar ze mee achter blijven na zo een traumatische ervaring. Het gebruik van emotionele stop-motion sequenties voelt zodoende troostrijk, en biedt dankbaar ruimte voor adempauzes tussen de verschillende indrukwekkende hoofdstukken. Het materiaalgebruik en ontwerp van de pop en de decors passen goed bij de kwetsbaarheid van het onderwerp en maken de documentaire in de ogen van de jury rond.

Juryrapport NAPA Award

De NAPA Award is bedoeld voor dit jaar afstuderende studenten die de ambitie hebben zich (verder) te ontwikkelen als producent – van fictie tot documentaire, van interactief tot animatie. De prijs heeft de vorm van een beurs van € 5.000,-. Hiermee wil de Nederlandse Audiovisuele Producenten Alliantie (NAPA) jong producententalent stimuleren. 

De winnaars van de NAPA Award zijn Dobber Bolhuis en Marrit Greidanus.

Dat dit jaar aanzienlijk minder aanmeldingen zijn ingediend dan vorig jaar, heeft ongetwijfeld te maken met de bijzondere omstandigheden waar we nu mee te stellen hebben. Het merendeel van de aanmeldingen was afkomstig van afgestudeerden van de Filmacademie, maar ook de Gerrit Rietveld Academie, de Willem de Kooning Academie, de HKU en AKV|St. Joost waren weer vertegenwoordigd.

Met veel plezier heeft de jury alle aanmeldingen gelezen. De brieven waren over het algemeen zeer persoonlijk. Het viel de jury op dat de toelichtingen en motivaties met betrekking tot de toekomstambities zeer uitgebreid en divers waren. Ook waren de meeste inzendingen goed verzorgd qua vormgeving. De gesprekken die we hadden waren – ondanks dat deze via Zoom plaatsvonden – prettig, enthousiast en verhelderend.

De jury heeft wel met verbazing geconstateerd dat veel van de inzenders juist niet de ambitie hebben om zich tot zelfstandig producent te ontwikkelen, omdat het vak als te zwaar en onzeker wordt bestempeld. Velen gaven aan dat ze zich liever beperken tot het uitvoerende productiewerk. Wellicht ligt hier een schone taak voor ervaren producenten om deze drempelvrees weg te nemen. Op basis van de inzendingen en gesprekken zijn wij tot de volgende vier nominaties gekomen:

Nominatie: Indy Kisoen
Indy is onmiskenbaar een producent, ze heeft de ambitie om uiteindelijk een eigen productiebedrijf te starten. Maar eerst wil zij nog veel rondkijken en leren; zowel op het gebied van fictie als documentaire. Samenwerken en verbinden zijn belangrijk voor Indy. Zo zet zij zich in voor de jonge makers wiens eindexamenfilms gedurende de coronacrisis zijn afgemaakt en tot op heden nog geen fysieke vertoning hebben gehad. Ze wil graag, zodra het weer kan, een festival organiseren met netwerkmogelijkheden, zodat de nieuwe lichting zichtbaar wordt. Een goed initiatief. Het gesprek met Indy was onderhoudend. Ze is energiek, enthousiast heeft veel plannen, en kijkt goed naar de manier waarop ervaren producenten in Nederland werken. Ze wil de NAPA Award inzetten voor een cursus Engels, een presentatietraining gericht op het pitchen in het openbaar en het volgen van een talent lab op een internationaal festival.

Nominatie: Jelle Beuger
Vanaf zijn 14e weet deze genomineerde dat hij in de filmwereld wil werken. Tijdens zijn opleiding aan de Filmacademie raakt Jelle enigszins gedesillusioneerd en vraagt hij zich vertwijfelt af waarom de films waar iedereen zo hard aan werkt door zo weinig mensen bekeken worden. Hij formuleert een missie: ‘Meer mensen naar kwaliteitsfilms zien te krijgen’. Hij loopt stage en werkt bij diverse distributeurs en leert veel over filmmarketing. Inmiddels verzorgt hij voor een aantal producties de marketing vanuit de producent. Uiteindelijk wil Jelle wel een eigen productiebedrijf. Vooralsnog wil hij eerst onderzoeken en leren welke stappen er nodig zijn om tot een zo succesvol mogelijke uitbreng te komen. Hij ziet online als zijn (toekomstig) gebied van expertise, dit is ook waar volgens hem de belangrijkste ontwikkelingen en kansen op het gebied van filmmarketing liggen. Hij heeft een duidelijk pad voor ogen, met een selecte groep van makers waar hij mee wil werken, aan films die passen bij zijn interesses.
De NAPA Award wil hij graag inzetten om o.a. zijn didactische vaardigheden verder te ontwikkelen, de EAVE Marketing Workshop of het DFBB Next Wave programma te volgen.

Winnaar: Dobber Bolhuis
Al tijdens zijn opleiding aan de Filmacademie is Dobber zich meer gaan toeleggen op het produceren van documentaires en het werken aan interactieve en immersieve projecten. Hij heeft veel belangstelling voor videokunst en alternatieve vormen van filmpresentatie. Daarbij ziet hij met name veel potentie in XR (de verzamelnaam voor Virtual en Augmented Reality). Hij wil kijken hoe dergelijke projecten hun huidige niche kunnen ontstijgen. In eerste instantie gaat zijn aandacht uit naar interactieve projecten met een grote maatschappelijke waarde, gericht op het creëren van bewustwording bij het publiek. Zijn werkervaring heeft hem al wat inzicht gegeven in dit domein, maar hij wil hier graag nog meer wegwijs in worden. Dobber is enthousiast en gedreven, met weloverwogen plannen en ambities. De jury was onder de indruk van zijn concept-realiseringsaanvraag voor de regeling Immerse\Interact, die als voorbeeld was bijgesloten. In het boeiende gesprek met hem kwamen veel originele ideeën en invalshoeken ter sprake. De NAPA Award wil hij inzetten om meters te maken in de productie en distributie bij bedrijven in de immersieve sector. Ook een cursus filosofie behoort tot de wensen, om gemotiveerde keuzes te kunnen maken op inhoudelijk vlak.

Winnaar: Marrit Greidanus
Een actieve, enthousiaste doorzetter, die weloverwogen voor de Filmacademie heeft gekozen en ter voorbereiding daarop 8,5 maand aan het European Film College in Denemarken studeerde. Naast haar producties op de Filmacademie heeft Marrit ook gewerkt met makers van andere opleidingen, o.a. de HKU en KASK in Vlaanderen. Het is nu haar doel om zo veel mogelijk ervaring op te doen bij verschillende productiehuizen. Op dit moment is ze bijvoorbeeld werkzaam als uitvoerend producent voor een korte film. Ondertussen is ze ook bezig met het opzetten van haar eigen productiebedrijf, Makaki Productions, waarin ze ook haar eigen projecten wil starten. Uiteindelijk richt ze zich bij voorkeur op internationale coproducties waarbij haar contacten in Denemarken goed van pas komen. Ook zet ze zich in voor makers in de Noordelijke provincies en hoopt ze dat de filmwereld zich in de toekomst minder zal beperken tot de Randstad. De NAPA Award wil zij inzetten voor de ontwikkeling van haarzelf en haar bedrijf, onder andere door buitenlandse festivals te bezoeken en in contact te komen met coproducenten, het verbeteren van haar Deens en het opzetten van nieuwe projecten.

Juryrapport Fentener van Vlissingen Fonds Award

De genomineerden voor de Fentener van Vlissingen Fonds Award voor opvallend en onderscheidend crewlid zijn: Myrthe Majoor (voor de animatie en montage van DANS LES NUAGES BLANCS), Cyan Bae (voor de regie en research van DEAR CHAEMIN), Burak Öztaş (voor het sound design van HARMONIA, A VIEW FROM ABOVE & ICH BIN DER FLUβ) en Marten Visser (voor de animatie van HOANOE).

De winnaar van de Fentener van Vlissingen Fonds Award is Burak Öztaş.

Winnaar: Burak Öztaş
Sound designer Burak Öztaş laat met zijn werk aan de films HARMONIA, A VIEW FROM ABOVE & ICH BIN DER FLUβ zien een alleskunner te zijn die de verschillende disciplines binnen geluidsontwerp en de nabewerking tot in de puntjes beheerst. Zijn vermogen om een eigen stempel te drukken binnen de visie van de verschillende regisseurs getuigt van zelfvertrouwen en vakmanschap. Met inlevend oog, of liever gezegd oor voor detail en nuance tilt Burak deze uiteenlopende projecten naar een hoger plan en laat hij zien een grootse carrière voor zich te hebben.

Nominatie: Myrthe Majoor
De animaties en de montage van regisseur en producent Myrthe Majoor spreken op een poëtische manier tot de verbeelding in haar film DANS LES NUAGES BLANCS. De jury was ontroerd door haar persoonlijke binding met het onderwerp en de gedrevenheid die er aan ten grondslag ligt. Myrthes inhoudelijke visie op de liefde tussen mens en paard, en de manier waarop ze dit met secuur gekozen geluidsfragmenten en muziek vertaalt naar het scherm spreekt boekdelen, en deze originele vertelvorm smaakt naar meer.

Nominatie: Cyan Bae
Regisseur, scenarist en producent Cyan Bae levert met DEAR CHAEMIN een urgent, interactief werk met een sterke visie op onze tijdsgeest, de crisis van 2020 waar we middenin zitten, en de institutionele ongelijkheden in onze maatschappij die deze crisis pijnlijk blootleggen. De jury was onder de indruk van de gedegen research die terug is te zien in alle aspecten binnen het project, van het verzamelde beeldmateriaal tot de toegevoegde onderhuidse details in geluid en montage. Ogenschijnlijke autobiografische elementen worden gecombineerd met intense wereldproblematiek, en dit alles roept de volgende nostalgische vraag op: nu we weten wat er allemaal mis is met onze maatschappij, willen we überhaupt wel terug naar ‘het oude normaal’?

Nominatie: Marten Visser
Met zijn animatiewerk in HOANOE brengt Marten Visser zijn personages vloeiende, gedetailleerde en zorgvuldige wijze tot leven. Van bestaande dieren- en plantensoorten tot exotische driekoppige hersenspinsels; ze zijn allemaal even overtuigend in het universum dat Marten tot leven wekt. Elk element bevat volume, is vormvast en beweegt prachtig. Dit is getekende animatie op hoog niveau voor de jury een genot om naar te kijken.

Juryrapport Keplerfilm Animatieprijs

De jury vond het moeilijk om te kiezen uit de nominaties die ieder op een geheel eigen manier uitblinken. Uiteindelijk hebben we gekozen voor een persoonlijk afstudeerwerk dat eenvoudig begint en gaandeweg, aan de hand van een rijkheid aan subtiele details, steeds innemender wordt.

De winnaar van de Keplerfilm Animatieprijs 2020 is Shanice Muntslag met SUMA NA MI.

Nominatie: THE BOOK OF ISABEL
Met zijn eindexamenwerk THE BOOK OF ISABEL onderzoekt Don den Boef de mogelijkheden van interactive storytelling om de speler mee te nemen in de verwerking van een trauma. De toegankelijke game is, zeker voor een examenfilm met beperkt budget, op indrukwekkende wijze vormgegeven. Het is een prettige omgeving met mooie uitzichten. De speler volgt het verwarrende verwerkingsproces en ervaart aan het einde het overzicht dat Isabel verwerft en dat op een schitterende manier visueel is uitgewerkt.

Nominatie: DANS LES NUAGES BLANCS
In haar eindexamenfilm DANS LES NUAGES BLANCS zet Myrthe Majoor een inventieve en persoonlijke filmstijl neer die herkenning en vervreemding oproept. De film onderzoekt het beeldmateriaal en laat onverwachte filmische oplossingen zien, waarbij ook het geluid effectief is ingezet als vertelmiddel. De wereld is continu in beweging en wordt met minimale middelen tot leven geroepen: een groepje opvliegende vogels maakt van een paar verfstrepen een bos.

Winnaar: SUMA NA MI
Met haar afstudeerfilm SUMA NA MI weet Shanice Muntslag een warm en persoonlijk verhaal op geheel eigen wijze te verbeelden. Fragmenten uit haar herinnering brengt ze tot leven met minimale animatie, subtiele details en frisse/kleurrijke tekeningen. De zorgvuldige balans tussen beeld en voice-over laat ruimte voor eigen invulling en trekt de kijker mee in een aandoenlijk verhaal dat nergens dwingend of sentimenteel wordt.

Jury: Nienke Deutz, Sarieke Hoeksma, Mylène Verdurmen, Peter Lindhout (voorzitter zonder stem)

Juryrapport KNF Award

Het is het eerste jaar dat een KNF-jury aanschoof bij de Studentencompetitie van Nederlands Film Festival. Voor de vijfkoppige jury was het een verrijkende ervaring om zoveel aanstormend talent te zien, niet alleen van de Nederlandse Film en Televisie Academie, maar ook van de Academies voor Beeldende Kunsten uit het hele land. We kunnen wel stellen dat het karakter van de verschillende academies doorsijpelt in de werken van de afstuderende makers. Hierdoor trok er een kaleidoscoop van genres, stijlen, verhalen en visies langs, waaruit het nog moeilijk kiezen was. 

Toch was de keuze unaniem. De KNF-jury bekroont in deze eerste editie de enerzijds traditionele, anderzijds eigenzinnige documentaire WAAROM BLEEF JE NIET VOOR MIJ? van Milou Gevers. Gevers, die zelf haar moeder door zelfmoord verloor, heeft ontmoetingen met vier kinderen wier vader door zelfdoding om het leven kwam. Ze stelt hen de vragen die haarzelf in de periode van rouw nooit zijn gesteld. Het levert een intiem, ontroerend en ontwapenend portret op, een ode aan de veerkracht van kinderen zonder hun verdriet ook maar enig moment kleiner te maken. Door het gebruik van scènes van (klei) animatie waarin ze haar eigen pad visueel verbeeldt, geeft ze de film een extra laag en diepte mee.

Special mention: In ONNO MAMA WANGE verwerkte Divyangi Shukla haar ervaringen als vrijwilligster in een kindertehuis in Oeganda. Ze ontdekte er het belang van liefde en liefkozing en stopte dat tot in het kleinste detail in een bijzondere klei-animatie die ons zeer aansprak.

Jury: Hugo Emmerzael, Clementine van Wijngaarden, Lisa van der Waal, Ruud Vos, Sebastiaan Khouw

Juryrapporten Filmfonds Wildcards

In het kader van talentontwikkeling reikt het Filmfonds ieder jaar tijdens de NFF Talent Awards Ceremonie de Wildcards uit. Met dit bedrag krijgen de winnaars de kans om een nieuwe documentaire, fictiefilm of animatiefilm te realiseren.

De winnaars van de Filmfonds Wildcard ontvangen ieder € 50.000 om een nieuwe documentaire, fictie- of animatiefilm te maken. Daarnaast is er een bijdrage van maximaal € 2.500 voor coaching beschikbaar, evenals maximaal € 8.500 (17% van het productiebudget) als vergoeding voor de producent.

Er werden twee Filmfonds Wildcards Documentaire, twee Filmfonds Wildcards Fictie en twee Filmfonds Wildcards Animatie uitgereikt.

De twee Wildcards animatie zijn uitgedeeld aan Marten Visser (ArtEZ) voor HOANOE en Sohaib Bouaiss (Willem de Kooning Academie) voor A WHITE SCREEN IS VISIBLE. De Wildcards documentaire werden ontvangen door Milou Gevers (Nederlandse Filmacademie) voor WAAROM BLEEF JE NIET VOOR MIJ? en Eline van der Kaa (AKV St. Joost) voor DE REIZIGERS. De Wildcards fictie gingen naar Marina Sulima (Academie Minerva) voor PARCELPAEDIA en Thom Lunshof (Nederlandse Filmacademie) voor HARMONIA.

Klik hier voor de juryrapporten van de Filmfonds Wildcards