Jury’s NFF 2020

Gouden Kalf voor Beste Korte Film en Beste Televisiedrama
  • Werner Kolf acteerde in WOLF (2013), HOE DUUR WAS DE SUIKER (2013) en de telefilm EXIT (2013), bekroond met een Gouden Kalf voor Beste Televisiedrama. In het theater speelde Werner in o.a. RACE EN OTHELLO van Het Nationale Theater. Hij is nu te zien in de dramaserie COMMANDO’S. Binnenkort start hij met de opnames van de televisiefilm CRONOS.

     

  • Chris Westendorp schreef diverse prijswinnende films en series, waaronder JONGES (2014), DORSVLOER VOL CONFETTI (2014), PENOZA en ZEVEN KLEINE CRIMINELEN (winnaar Gouden Kalf voor Beste Televisiedrama 2019). Daarnaast werkte ze mee aan de succesvolle documentaireserie SCHULDIG (2016) en de met hetzelfde team gemaakte serie KLASSEN (2016-2020).

     

  • Mischa Kamp maakte diverse korte films en documentaires. Haar speelfilmdebuut was HET PAARD VAN SINTERKLAAS (2005). Daarna volgde WAAR IS HET PAARD VAN SINTERKLAAS? (2007), die een Gouden Kalf van het Publiek won. DE FUIK (2008) kreeg een nominatie voor het Gouden Kalf voor Beste Televisiefilm. JONGENS (2014) won o.a. De Prijs van de Nederlandse Filmkritiek. Verder regisseerde Mischa Kamp TONY 10 (2012), LELLEBELLE (2010) en SING SONG (2017). Vorig jaar ging KAPSALON ROMY (2019) in première op het Nederlands Film Festival.


Gouden Kalf voor Beste Korte Documentaire
  • Carine Bijlsma is fotograaf en regisseur. In 2008 studeerde zij af aan de Nederlandse Filmacademie. Haar eindexamenfilm HET GEHEIM VAN BOCCHERINI, over haar vader en beroemd cellist Anner Bijlsma, werd bekroond met de Wildcard en de Prins Bernard Cultuurfonds Prijs in samenwerking met de NPS. Haar volgende films, waaronder SOLISTE ROSANNE PHILIPPENS, 23 JAAR (2010) en EXTASE (2011) werden in binnen- en buitenland vertoond. Haar film DEVIL’S PIE – D’ANGELO (2019) ging in première op het Tribeca Film Festival en werd genomineerd voor het Gouden Kalf voor Beste Lange Documentaire.

  • Reber Dosky (1975) studeerde in 2013 af aan de Nederlandse Filmacademie. Zijn film RADIO KOBANI won de IDFA Award for Best Dutch Documentary 2016.  SIDIK EN DE PANTER won de 2Doc Award for Best Dutch Documentary 2019. Reber Dosky ontving het Documentaire Stipendium van het Prins Bernhard Cultuurfonds tijdens IDFA 2017. Deze prijs mocht hij ontvangen vanwege de subtiele en doordachte wijze waarop hij zijn films opbouwt. ‘Op onovertroffen wijze tonen zijn films — met schrijnende en soms gruwelijke beelden — de veerkrachtige mens, vol hoop en verlangen’, aldus het Prins Bernhard Cultuurfonds.

  • Katja Draaijer is producent. Ze studeerde af aan de Universiteit van Amsterdam in Cultural Studies & Film and Television Studies. In 2012 richtte ze samen met Frank Hoeve BALDR Film op. Tot maart 2020 was zij voorzitter van de Vereniging van Documentaire Producenten Nederland. Als producent was ze verantwoordelijk voor o.a. Morgan Knibbes prijswinnende documentaire Those Who Feel the Fire Burning (2014, winnaar Gouden Kalf voor Beste Lange Documentaire), Stephane Kaas’ documentaire Etgar Keret: een waargebeurd verhaal (2017, winnaar van een International Emmy Award en Prix Italia), Rogier van Hesps speelfilm Goud (2020) en Kaweh Modiri’s Mitra (2020).


Filmprijs van de Stad Utrecht
  • Shamira Raphaëla studeerde aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten. Ze is werkzaam als regisseur. Met haar debuuttitel DEAL WITH IT (2014) sleepte Shamira Raphaëla verschillende internationale prijzen in de wacht, o.a. op het Los Angeles Urban Film Festival.  Ook werd deze korte documentaire in 2015 genomineerd voor De Filmprijs van de Stad Utrecht. De korte jeugddocumentaire LENNO & DE MAANVIS (2018) werd uitgeroepen tot Best Children’s Documentary op IDFA en ontving de European Children’s Film Association Award door de European Childrens Film Association tijdens de Berlinale. Met de documentaire DE WAARHEID OVER MIJN VADER (2019) won Shamira Raphaëla het Gouden Kalf voor Beste Korte Documentaire. Eind 2019 volgde ONS MOEDERLAND, de lange documentaire waarin Shamira Raphaëla het dagelijks leven van Constant Kusters, de politiek leider van de Nederlandse Volks-Unie, schetst. Aan de hand van archiefmateriaal laat zij een beeld van de Nederlandse samenleving en haar omgang met ‘de ander’ door de eeuwen heen zien.

  • Arjan Brentjes studeerde aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten. Met de experimentele korte fictie HYBRIS (2014) won hij drie Best Experimental Awards. Voor de korte animatiefilm SAND (2017) werd Arjan Brentjes wereldwijd bekroond met acht awards, waaronder Best Animation in Miami Short Film Festival. Op het Nederlands Film Festival was SAND goed voor een nominatie voor het Gouden Kalf voor Beste Korte Film. Arjan Brentjes’ nieuwste titel, SAD BEAUTY, gaat in première op het Nederlands Film Festival 2020 en is voor de komende editie van Raindance genomineerd voor Best Animation Short.

  • Lotte Tabbers studeerde aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU). Ze is werkzaam als scenarist. Met het scenario van JEF (2006) stapte Tabbers de filmwereld binnen. Ze maakte naam met het scenario van MISSIEPOO 16, bekroond met het Gouden Kalf voor Beste Korte Film in 2007Lotte Tabbers’ eerste speelfilm PATATJE OORLOG (2011) werd bekroond met de European Children’s Film Association Award voor Best European Film. Lotte Tabbers schreef ook het scenario van boekverfilming DE BOSKAMPI’S (2015), de telefilm DAMES 4 (2015) en ze is één van de scenaristen van DE REGELS VAN FLOOR, de jeugdserie die in 2020 een Emmy Kids Award won. Lotte Tabbers werkte samen met scenarist Philip Delmaar aan het scenario van de televisieserie ZENITH (2017) en met Tamara Bos aan het scenario van PAPADAG (2018).


Gouden Kalf voor Beste Interactive
  • Bogomir Doringer is een kunstenaar, onderzoeker, programmeur en hoofd educatie en onderzoek bij het nieuwe mediamuseum Nxt in Amsterdam. Op het moment promoveert hij in Artistic Research aan de University of Applied Arts Vienna met het doorlopend onderzoeksproject I DANCE ALONE, dat uitgaan in discotheken observeert vanuit een vogelperspectief. Dit onderzoek dient als reflectie op sociale en politieke veranderingen. In samenwerking met frei_raum Q21’s Artist-in-Residence programma en tentoonstellingsruimte op het MuseumsQuartier Wenen, heeft hij de tentoonstelling DANCE OF URGENCY geprogrammeerd. Hiermee construeert hij een nieuwe definitie van dansen, die gericht is op empowerment van individuen en de massa in tijden van persoonlijke en collectieve crisissen.

    Tussen 2012-2015, programmeerde hij een serie van internationale tentoonstellingen en evenementen die de sociale betekenis van het persoonlijke imago onder de loep neemt, onder de titel FACELESS. Het project is geïnspireerd door zijn interesse in de terugkomende aanwezigheid van verborgen gezichten en rituelen omtrent het verbergen van de hedendaagse maatschappij na 11 september. Na dit project startte Bogomir een jaarlijkse samenwerking en productie van tentoonstellingen en symposiums met het CPDP-Computer Privacy en Data Protection Conferences in Brussel. Dit fenomeen is gedocumenteerd als een speciale editie van de University for Applied Arts Vienna, onder de titel  FACELESS: RE-INVENTING PRIVACY THROUGH SUBVERSIVE MEDIA STRATEGIES.

  • Nanna Verhoeff is Professor van Screen Cultures & Society bij Media en Cultuur Studies aan de Universiteit Utrecht. Zij is de programmacoördinator van de research MA Media, Art & Performance Studies, medeorganisator van het onderzoeksinitiatief Transmission in Motion, en medeoprichter van de Creative Humanities Academy: een infrastructuur voor samenwerking tussen academici, creatieve professionals en postacademisch onderwijs en advies in geesteswetenschappelijke theorieën, methodes en pedagogiek. Ze is gespecialiseerd in screen- en interface theorie en comparatieve benaderingen gericht op een breed scala van screen media, variërend van (vroege) cinema, mobiele en locatie-gebaseerde media, interactieve interfaces en kunstinstallaties, tot urban screens en media architectuur. In haar huidige onderzoeksprojecten focust zij zich op de ‘situatedness’ van (scherm)media in stedelijke publieke ruimtes. In dat kader heeft zij het onderzoeksplatform [urban interfaces] opgericht. Samen met haar collega’s van dit platform heeft zij recentelijk een speciaal nummer uitgebracht over dit onderwerp voor Leonardo Electronic Almanac: https://www.leoalmanac.org/urban-interfaces. De groep is tevens de co-organisator van de komende internationale Media Architecture Biennale die in 2021 in Utrecht en Amsterdam wordt georganiseerd.

  • Kaweh Modiri (1982) is een Nederlandse kunstenaar, filmmaker en schrijver van Iraanse afkomst. In 2010 is hij afgestudeerd op de afdeling Image & Language aan de Gerrit Rietveld Academie. Zijn afstudeerfilm MY BURGLAR AND I ging in première tijdens het International Film Festival Rotterdam 2011 en won de René Coelho Award van het Nederlands Instituut voor Mediakunst. In april 20212 publiceerde hij zijn debuutroman Meneer Sadek en de anderen bij uitgeverij Thomas Rap. De roman behaalde de longlist voor de Academica Literatuurprijs. Zijn speelfilm BODKIN RAS ging in wereldpremière tijdens het International Film Festival Rotterdam 2016 en won de prestigieuze FIPRESCI Award van de Association of International Film Critics. Later won de film wederom de FIPRESCI Award tijdens de Viennale. De film beleefde zijn Amerikaanse première op het SXSW festival 2016 in Austin, Texas. In 2017 schreef en regisseerde hij de tv film Chimere voor de NTR. Zijn tweede speelfilm MITRA, geproduceerd door Baldr Film, is opgenomen en gemonteerd en wordt uitgebracht in 2020. De roman MITRA verschijnt bij uitgever Thomas Rap in het najaar van 2020.

     


KNF
  • Nico van den Berg is freelance journalist voor HP/De Tijd en het gayblad Winq. Daarnaast is hij vaste medewerker van MovieInsiders, met 12,5 jaar de langstlopende filmpodcast van Nederland. Ook stelt hij de Filmnieuwsbrief samen die wekelijks aan ruim 350 filmliefhebbers en -professionals wordt verstuurd en is hij voorzitter van de Kring van Nederlandse Filmjournalisten.

  • Paul van Es studeerde Nederlands en werkte ooit bij de radio. De afgelopen twintig jaar werkte hij als eindredacteur van omroepblad TrosKompas en als filmrecensent van omroepblad TV Krant. Hij schrijft al twintig jaar over de grootste Nederlandse filmfestivals, inclusief NFF, en jureerde al diverse keren, onder andere op het NFF en het IFFR.

  • Romy van Krieken volgde een Master in Theater-, Film- en Televisiewetenschap en werkte na haar studie voor Veronica Magazine. Daarnaast schrijft ze voor o.a. de Filmkrant, het Filmjaarboek en Schokkend Nieuws. Ze maakt ook quizzen, geeft cursussen en is beëdigd tolk/vertaler Engels.

  • Julius Koetsier (1987) is hoofdredacteur van filmtijdschrift Schokkend Nieuws. Daarnaast schrijft hij voor cine.nl en thecultcorner.com.

  • Tisha Eetgerink (1978) studeerde ooit af op The Lord of the Rings en schrijft sindsdien alweer 15 jaar over film voor diverse dagbladen. De afgelopen vier jaar was ze in vaste dienst bij De Telegraaf. Haar lievelingsfilm is Jaws.


Forum van de Regisseurs
  • Cesar Majorana is programmamaker, masterstudent & schrijver. Hij debuteerde in 2018 met de documentaire STACEY (BNNVARA), bezoekt jaarlijks het filmfestival in Cannes voor VPRO Cinema en presenteert op NPO3 zijn eigen tv-shows.

  • Julian Ross is programmeur bij het International Film Festival Rotterdam, lid van de selectiecommissie van het Locarno Film Festival, Assistant Professor op de Universiteit van Leiden, en mentor op de Nederlandse Film en Televisie Academie.

  • Sharelly Emanuelson is filmmaker & beeldend kunstenaar. Ze behaalde een Bachelor’s Degree aan de Audiovisuele Media School of Arts Utrecht en een Master Artistic Research aan de Koninklijke Academie van de Kunsten in Den Haag. Verder heeft ze internationale en publieke nominaties en prijzen ontvangen, zoals de publieksprijs van het Africa in the Picture Film Festival (2012), Master Artistic Research Award van de Koninklijke Hogeschool voor de Kunsten in Den Haag (2014), de Black Achievement Spotlight Award (2018) en recentelijk de Volkskrant Beeldende Kunst Publieksprijs (2020). Naast haar eigen praktijk richtte ze Uniarte op: een door kunstenaars gerunde organisatie die de zichtbaarheid en ontwikkeling van opkomende en professionele kunstenaars in het Caribisch gebied bevordert. Ze was gastdocent aan de Universiteit van Sint-Maarten, Ateliers ’89 en is nu gastdocent aan de Universiteit van Curaçao.