Jury’s Gouden Kalf Competitie 2018

Jury’s bepalen de nominaties voor de categorieën Korte Documentaire, Korte Film en Televisiedrama en Interactive. 

Jury Korte Documentaire:

  • Digna Sinke (1949) studeerde in 1972 af aan de Nederlandse Film- en Televisieacademie met de korte film Groeten uit Zonnemaire. Sindsdien maakte ze een aantal documentaires en vijf lange speelfilms waaronder de hybride film After the Tone. Haar film Weemoed & Wildernis, het laatste deel van haar langlopend project op het eilandje Tiengemeten, won de prijs voor beste documentaire op het FIFE-festival in Parijs (2010) en in Freistadt (2011). In 2016 ontving ze de Groeneveld-prijs voor haar bijdrage aan de discussie over natuur en landschap. De documentaire Bewaren of hoe te leven ging in 2018 op het IFFR in wereldpremière.

  • Gys Zevenbergen (1962) begon 33 jaar geleden als filmeditor voor Diogenes, het befaamde VPRO buitenlandmagazine waar filmers met een journalistieke opdracht werden uitgestuurd. Sindsdien verzorgde hij de montage voor tientallen filmische documentaires waarvan velen op internationale festivals in de prijzen vielen, zoals Bloody Mondays and Strawberry Pies en Het Nieuwe Rijksmuseum. “De intense en creatieve processen waarin ik samen met eigenzinnige makers een nieuwe wereld in beeld, woord en geluid moet creëren boeien me mateloos. De speelfilms Beyond Sleep en Verdwijnen van Boudewijn Koole zijn hierin verrijkende afwisselingen.”

  • Thomas Vroege (1988) studeerde Audiovisuele vormgeving aan Sint Joost, Breda. Zijn afstudeerfilm De zoon & de vreemdeling won een Wildcard van het Nederlands Filmfonds. In 2015 won Vroege de IDFA Mediafonds Documentaire Award. Zijn korte documentaire 9 Days – From My Window in Aleppo, gemaakt in samenwerking met Floor van der Meulen en Issa Touma, won een European Film Award in 2016. De film die volgde – A Stranger Came to Town – ging in première op IDFA in 2017 in de Nederlandse Competitie. Vroege was adviseur voor het Mediafonds, bestuurslid bij de Dutch Directors Guild (DDG) en momenteel bestuurslid voor Docking Station.

Jury Korte Film en Televisiedrama:

  • Schrijver, regisseur en animator Erik van Schaaik (1968) studeerde grafische vormgeving aan de hogeschool voor de kunsten Arnhem. Tijdens zijn studie maakte hij televisieprogramma’s voor VPRO-jeugd met een verscheidenheid aan technieken en stijlen, waaronder Teckel Titus en Het mannetje van de radio. Na een aantal succesvolle kinderseries voor de KRO, startte van Schaaik met het maken van autonome animatiefilms, waaronder het gelauwerde Vent en de Gouden Kalf-winnaar Under the Apple Tree. Momenteel werkt hij aan diverse lange en korte animatieproducties voor film en televisie.

  • Sacha Polak (1982) is prijswinnend regisseur en scenarist. Ze studeerde in 2006 af aan de Nederlandse Filmacademie met haar korte film Teer die voor meerdere internationale filmfestivals werd geselecteerd. Haar korte film Broer (2011) werd  geselecteerd voor de Berlinale  - Generation 2012. In datzelfde jaar maakte Sacha haar eerste speelfilm, Hemel. De film won de FIPRESCI Award op de  Berlinale en hoofdrolspeelster Hannah Hoekstra werd bekroond met een Gouden Kalf voor Beste Actrice. In 2013 maakte Polak de veelbesproken documentaire Nieuwe tieten. Haar tweede speelfilm Zurich (2014) met Wende Snijders in een debuutrol, werd wederom lovend ontvangen op de Berlinale. Polak is op dit moment bezig met de afronding van haar Engelse speelfilmdebuut.

  • Regisseur/scenarist Nouchka van Brakel (1940) studeerde in 1964 af aan de Nederlandse filmacademie was de eerste vrouwelijke regisseur van Nederland die met haar films (o.a. Een vrouw als EvaVan de koele meren des doodsEen maand later en Aletta Jacobs, het hoogste streven) een groot publiek wist te bereiken. En het is niet toevallig dat vrouwen in vrijwel al haar films een centrale rol spelen: ze was vanaf de vroege jaren zeventig actief als Dolle Mina in de vrouwenbeweging en ze bleef het feminisme trouw. In 1995 was ze Gast van het Jaar op het NFF. Van Brakel besloot haar herinneringen aan de totstandkoming van haar films en haar inspiratiebronnen op schrift te stellen voor haar 19-jarige kleinzoon. Dat leidde tot het boek Scènes uit mijn eigen draaiboek, genomineerd voor de Louis Hartlooper Prijs voor de Beste Filmpublicatie.

De nominaties voor de categorieën Speelfilm en Lange Documentaire worden bepaald volgens het Academy-model dat in 2015 is ingevoerd. Klik hier voor meer informatie over de Gouden Kalf Competitie.