NFF Interactive

Van een duik in een VR-installatie tot het verkennen van een interactieve graphic novel: NFF Interactive daagt je uit om vastomlijnde ideeën over hoe verhalen verbeeld worden los te laten, en je over te geven aan innovatieve, meeslepende en verrassende ervaringen. Interactieve media zijn steeds prominenter aanwezig en vormen een veelzijdige discipline binnen de Nederlandse beeldcultuur. Met het programma van NFF Interactive én een eigen award – het Gouden Kalf voor Beste Interactive – viert NFF het beste van wat deze relatief jonge tak te bieden heeft.

De NFF Interactive Expo was van 25 september t/m 2 oktober te beleven in Bibliotheek Neude.


Gouden Kalf voor Beste Interactive

De nominaties voor het Gouden Kalf voor Beste Interactive zijn bekend! Genomineerd in de categorie Beste Interactive zijn:
Inktzwart – Iris van der Meule
Nerd_Funk: Phase 1 – Ali Eslami, Mamali Shafahi
Weightless Bricks Act II: Collaboration – Paula Strunden, John Cruwys

Lees hier het juryrapport


Selectie Gouden Kalf voor Beste Interactive 2020

 

  • #VerlorenJongensZullenWinnen (installatie)

    #VerlorenJongensZullenWinnen is een transmediaal documentaire-evenement, dat voortbouwt op de gelijknamige documentaire van Polina Medvedeva en Isaura Sanwirjatmo. Gewapend met een telefoon, een camera of een microfoon herdefiniëren de gamechangers politieke betrokkenheid en nemen ze de mainstream beeldvorming op de korrel. De installatie in Bibliotheek Neude toont het driedelige werk dat nooit af is, en verder gaat op de sociale mediakanalen van de hoofdpersonen. De playlists op deze kanalen worden aangevuld.

    Productiebedrijf: Studio Polina Medvedeva, Studio Isaura San

    Lees meer
  • Big Village

    Hoe ga je terug naar huis als de plaats waar je vandaan komt niet meer bestaat? In de interactieve documentaire Big Village reizen we naar Gewredê, het voormalig hoofdkwartier van de Peshmerga, de strijdkrachten van Iraans-Koerdistan. Een verwoestend bombardement legde het hele verzetskamp in de as, maar in Big Village herrijst Gewredê in de vorm van een virtuele 3D-ruimte, gebaseerd op de subjectieve herinneringen van voormalige bewoners. Tijdens de verkenning van deze ruimte ontdekt het publiek niet alleen de verhalen van de voormalig bewoners, maar ook de persoonlijke zoektocht van regisseur Beri Shalmashi naar haar verleden, en de gebeurtenissen na het bombardement op het revolutionaire hoofdkwartier.

    Productiebedrijf: Kaliber Film

    Lees meer
  • Eden's Adventures

    In de VR-installatie Eden’s Adventures neemt de Amerikaans-Nederlandse kunstenaar Abner Preis het publiek mee op een avontuurlijke expeditie door de geschiedenis van onze hedendaagse mediatechnologieën. Al reizend door de tijd, van het oude Egypte tot ruimtestation ISS, roept het project op een speelse manier relevante vragen op. Hoe kan het dat (sociale) media zoveel invloed hebben op onze samenleving? Waarom is onze relatie met media zo sterk en persoonlijk?

    Productiebedrijf: A. Preis

    Lees meer
  • Exodus

    De interactieve graphic novel Exodus verbeeldt de archetypische uittocht van mensen die op de vlucht zijn voor oorlog en vervolging. Exodus is een mobiele app. Met je toestel beweeg je langs een twaalf meter lang panorama van 45 aaneengeschakelde illustraties die een illusoire toekomstvisie uitbeelden. Om een unieke ervaring te creëren combineert maker Jasper Rietman elementen als muziek, geluidseffecten, en het zogenaamde ‘parallax-effect’ met subtiele animatie, in zijn typische en heldere tekenstijl.

    Productiebedrijf: Submarine Channel

    Lees meer
  • Inktzwart

    Hoe een zomerse dag voor velen in een klap inktzwart werd: Inktzwart is een interactief VR-werk over de ramp met MH17. Maker Iris van der Meule zet de kwaliteit van virtual reality als ‘empathiemachine’ in om de gebruiker mee te nemen in een poëtische ervaring van deze gebeurtenis, en emoties zoals verlies, rouw en – uiteindelijk ook – acceptatie over te brengen. Een digitaal monument dat de ramp op een nieuwe manier doet herdenken.

    Productiebedrijf: Iris van der Meule

    Te zien in Bibliotheek Neude (je reserveert voor €2,50 een tijdslot)

    Lees meer
  • More Moiré²

    Moiré is een visueel effect dat ontstaat door interferentie tussen twee verschillende patronen. Met More Moiré2 creëert Studio Philip Vermeulen een overweldigende, immersieve filmervaring, geïnspireerd door het werk van lichtkunstenaars als Doug Wheeler en James Turrell: een panorama van 360 graden met gecomponeerde landschappen van licht, geluid en moiré-patronen, die onder invloed van de bezoeker meebewegen. In twaalf scènes worden alle zintuigen aangewakkerd, waarna de bezoeker weer ‘schoongewassen’ terugkeert naar de normale wereld.

    Productiebedrijf: Sonic Acts, W139, Studio Philip Vermeulen

    Van 25 t/m 30 september te zien in Kinepolis Jaarbeurs. (je reserveert een tijdslot voor €11)

    Lees meer
  • Nerd_Funk: Phase 1

    Digitale cultuur is overal, en heeft het leven fundamenteel veranderd. Kunstenaars Ali Eslami en Mamali Shafahi creëerden een virtuele identiteit op Instagram genaamd nerd_funk, die regelmatig een portie samengestelde digitale cultuur de wereld in stuurt. Samen met nerd_funk en het publiek doen zij een poging om de online cultuur om ons heen te onderzoeken en beter te begrijpen. In deze op hoofdstukken gebaseerde virtual reality-installatie, gaat de gebruiker op een caleidoscopische reis door de lens van het nerd_funk-profiel.

    Productiebedrijf: ALLLESSS

    Te zien in Bibliotheek Neude (je reserveert voor €2,50 een tijdslot)

    Lees meer
  • Weightless Bricks Act II: Collaboration

    Hoe kunnen interactieve, virtuele omgevingen de zintuigelijke ervaring van thuiswerken uitbreiden? Het interactieve project Weightless Bricks Act II: Collaboration speculeert op de toekomst van het freelancen en werken op afstand, en de wegvallende grens tussen privésfeer en werkplek. De deelnemer betreedt een interactieve, virtuele tuin, waar je samen met andere een andere gebruiker voldoening kunt vinden in tuinieren, en zelfs een praatje kunt maken. De hark en de gieter zijn uitgerust met speciale tracking software, en dus met de eigen handen vast te pakken en te gebruiken in de virtuele wereld.

    Productiebedrijf: Soft Bodies

    Lees meer

Ook te zien op de NFF Interactive Expo

Ook deze werken waren te zien op de NFF Interactive Expo

 

  • De Futurotheek

    Besturen wij onze mobiele devices, of besturen zij ons? Ga op zoek naar antwoorden in deze interactieve installatie met gesprekken met wetenschappers, educatieve workshops én een set Instagram-filters.

  • Open Beelden Browser

    Skip de zoekbalk, ga op avontuur in audiovisuele collecties en stuit op schatten die normaal niet op je pad zouden komen, met de Open Beelden Browser.


Meer Interactive!

 

  • Bring Your Own Beamer

    Inmiddels een vaste waarde op het NFF: beeldspektakel Bring Your Own Beamer! Op één avond deelden tientallen nationale en internationale kunstenaars hun transmediale en interactieve experimenten, ideeën en plannen met een breed publiek. Vanwege COVID-19 was deze tiende editie dit jaar niet in de Nicolaïkerk, maar door de hele stad te beleven op gevels, ramen en muren.

    Lees meer

Interactive interviews

NFF heeft een aantal interactive makers geïnterviewd over hun werk. Lees het via de links hieronder!