NFF Interactive

Van een duik in een VR-installatie tot het verkennen van een interactieve graphic novel: NFF Interactive daagt je uit om vastomlijnde ideeën over hoe verhalen verbeeld worden los te laten, en je over te geven aan innovatieve, meeslepende en verrassende ervaringen. Interactieve media zijn steeds prominenter aanwezig en vormen een veelzijdige discipline binnen de Nederlandse beeldcultuur. Met het programma van NFF Interactive én een eigen award – het Gouden Kalf voor Beste Interactive – viert NFF het beste van wat deze relatief jonge tak te bieden heeft.

Het Interactive-programma bestaat uit talks, masterclasses en de NFF Interactive Expo: een selectie van de acht interessantste Nederlandse interactieve producties van het jaar.


Gouden Kalf voor Beste Interactive

In 2020 wordt voor de vijfde keer het Gouden Kalf voor Beste Interactive uitgereikt. Een selectiecommissie kiest uit alle inzendingen tien werken die meedingen naar de award. Deze werken zijn tijdens het Nederlands Film Festival vanaf 25 september te ervaren op de NFF Interactive Expo in de nieuwe bibliotheek aan de Neude.

Tijdens de NFF Interactive Gouden Kalf Avond, op maandag 28 september, tonen makers aan het publiek hoe hun bijzondere werken tot stand zijn gekomen. Het spannende hoogtepunt van de avond is het moment dat de jury de drie nominaties voor het Gouden Kalf voor Beste Interactive bekendmaakt. Tijdens het Grolsch Gouden Kalveren Gala op vrijdag 2 oktober wordt het Gouden Kalf voor Beste Interactive uitgereikt.

Lees meer over het Gouden Kalf voor Beste Interactive


Selectie Gouden Kalf voor Beste Interactive 2020

 

 

  • #VerlorenJongensZullenWinnen

    Gewapend met een telefoon, camera of microfoon neemt een groep jonge makers het op tegen dominante machtsstructuren en mainstream beeldvorming, in de transmediale documentaire installatie #VerlorenJongensZullenWinnen. Met een groep leerlingen van een ISK in Rotterdam-Zuid dompelen Polina Medvedeva en Isaura Sanwirjatmo het publiek onder in een mix van online en live optredens – van dans en theater tot spoken word en discussie. Hoe is het om als nieuwe Nederlander met een taalachterstand je ambities te realiseren? Hoe krijg je succes zonder je eigen identiteit te verliezen?

    Productiebedrijf: Studio Isaura San

  • Big Village

    Hoe ga je terug naar huis als de plaats waar je vandaan komt niet meer bestaat? In de interactieve documentaire Big Village reizen we naar Gewredê, het voormalig hoofdkwartier van de Peshmerga, de strijdkrachten van Iraaks-Koerdistan. Een verwoestend bombardement legde het hele dorp in de as, maar in Big Village herrijst Gewredê in de vorm van een virtuele 3D-ruimte, gebaseerd op de subjectieve herinneringen van voormalige bewoners. Tijdens de verkenning van deze ruimte ontdekt het publiek niet alleen de verhalen van de voormalig bewoners, maar ook de persoonlijke zoektocht van regisseur Beri Shalmashi naar haar verleden, en de gebeurtenissen na het bombardement op het dorp.

    Productiebedrijf: Kaliber Film

  • Eden's Adventures

    In de VR-installatie Eden’s Adventures neemt de Amerikaans-Nederlandse kunstenaar Abner Preis het publiek mee op een avontuurlijke expeditie door de geschiedenis van onze hedendaagse mediatechnologieën. Al reizend door de tijd, van het oude Egypte tot ruimtestation ISS, roept het project op een speelse manier relevante vragen op. Hoe kan het dat (sociale) media zoveel invloed hebben op onze samenleving? Waarom is onze relatie met media zo sterk en persoonlijk?

    Productiebedrijf: A. Preis

  • Exodus

    De interactieve graphic novel Exodus verbeeldt de archetypische uittocht van mensen die op de vlucht zijn voor oorlog en vervolging. Exodus is een mobiele app. Met je toestel beweeg je langs een twaalf meter lang panorama van 45 aaneengeschakelde illustraties die een illusoire toekomstvisie uitbeelden. Om een unieke ervaring te creëren combineert maker Jasper Rietman elementen als muziek, geluidseffecten, en het zogenaamde ‘parallax-effect’ met subtiele animatie, in zijn typische en heldere tekenstijl.

    Productiebedrijf: Submarine Channel

  • Inktzwart

    Hoe een zomerse dag voor velen in een klap inktzwart werd: Inktzwart is een interactief VR-werk over de ramp met MH17. Maker Iris van der Meule zet de kwaliteit van virtual reality als ‘empathiemachine’ in om de gebruiker mee te nemen in een poëtische ervaring van deze gebeurtenis, en emoties zoals verlies, rouw en – uiteindelijk ook – acceptatie over te brengen. Een digitaal monument dat de ramp op een nieuwe manier doet herdenken.

    Productiebedrijf: Iris van der Meule

  • More Moiré²

    Moiré is een visueel effect dat ontstaat door interferentie tussen twee verschillende patronen. Met More Moiré2 creëert een overweldigende, immersieve filmervaring, geïnspireerd door het werk van lichtkunstenaars als Doug Wheeler en James Turrel: een panorama van 360 graden met gecomponeerde landschappen van licht, geluid en moiré-patronen, die onder invloed van de bezoeker meebewegen. In twaalf scènes worden alle zintuigen aangewakkerd, waarna de bezoeker weer ‘schoongewassen’ terugkeert naar de normale wereld.

    Productiebedrijf: Studio Philip Vermeulen

  • nerd_funk

    Digitale cultuur is overal, en heeft het leven fundamenteel veranderd. Kunstenaars Ali Eslami en Mamali Shafahi creëerden een virtuele identiteit op Instagram genaamd nerd_funk, die regelmatig een portie samengestelde digitale cultuur de wereld in stuurt. Samen met nerd_funk en het publiek doen zij een poging om de online cultuur om ons heen te onderzoeken en beter te begrijpen. In deze op hoofdstukken gebaseerde virtual reality-installatie, gaat de gebruiker op een caleidoscopische reis door de lens van het nerd_funk-profiel.

    Productiebedrijf: ALLLESSS

  • Weightless Bricks Act II: Collaboration

    Hoe kunnen interactieve, virtuele omgevingen de zintuigelijke ervaring van thuiswerken uitbreiden? Het interactieve project Weightless Bricks Act II: Collaboration speculeert op de toekomst van het freelancen en werken op afstand, en de wegvallende grens tussen privésfeer en werkplek. De deelnemer betreedt een interactieve, virtuele tuin, waar je samen met andere een andere gebruiker voldoening kunt vinden in tuinieren, en zelfs een praatje kunt maken. De hark en de gieter zijn uitgerust met speciale tracking software, en dus met de eigen handen vast te pakken en te gebruiken in de virtuele wereld.

    Productiebedrijf: Soft Bodies