Ga naar inhoud
Bespot, gehaat, vernield, geroemd, verknald, geïmiteerd. De krankzinnige geschiedenis van het schilderij Who’s Afraid of Red, Yellow and Blue III van Barnett Newman, dat in 1986 door een vandaal met een mes werd bewerkt, maar waarvan de controversiële restauratie minstens zulke diepe sporen achterliet.

Dit filmisch essay belicht de turbulente geschiedenis van het schilderij Who’s Afraid of Red, Yellow and Blue III (1966-67) van Barnett Newman. Vanaf de aankoop door het Stedelijk Museum Amsterdam tot op de dag van vandaag is er onrust over dit grote abstracte doek. Zelden riep een kunstwerk zoveel vragen op en lokte het zoveel emoties uit. De zware aanslag op het werk door een bezoeker in 1986 werd gevolgd door een controversiële restauratie en rechtszaak. En de hamvraag blijft: kijken we nu naar het origineel of een kopie?

Credits

Sound Design
Set geluid
Visual Effects
Research
Productiebedrijf
De Familie Film & TV
Omroep
VPRO

Titel: The End of Fear
Jaar: 2018
Duur : 1 uur, 10 minuten
Categorie: Lange Documentaire
Competities: Gouden Kalf Competitie, Forum van de Regisseurs
Editie: NFF 2018

GeschiedenisKunst & Cultuur

NFF Archief

Informatie over deze film, televisie- of interactieve productie bevindt zich in het NFF Archief. In het NFF Archief staat informatie over producties die in de afgelopen festivaledities vertoond zijn. Het NFF beschikt niet over dit materiaal, daarover kun je contact opnemen met de producent, distributeur of omroep. Oudere films zijn soms ook terug te vinden bij Eye Filmmuseum of bij het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid.