Ga naar inhoud
Het levensverhaal van Helene Kröller-Müller, die Van Goghs kocht zoals andere vrouwen schoenen en tassen, aan de hand van haar brieven aanstekelijk verteld door biografe en kunsthistorica Eva Rovers.

Helene Kröller-Müller (1869-1939) kocht Van Goghs zoals andere vrouwen schoenen en tassen kopen. Waar kwam de verzameldrift van deze, ooit rijkste vrouw van Nederland vandaan? Kunsthistorica en biografe Eva Rovers kon putten uit de duizenden brieven die Helene aan haar twintig jaar jongere minnaar Sam van Deventer schreef. Haar motivatie werd al snel opgelost: ‘Dit museum is uit verdriet geboren’, schrijft Helene zelf. Na een religieuze crisis zocht ze troost in de kunst.
Rovers neemt ons mee op een reis door de wereld en de geest van Helene. Ze bezoekt haar werkkamer en spreekt haar kleindochter Hedwig en de schoonzoon van Helenes dochter. De relatie met Sam viel niet in goede aarde bij de kinderen, vertellen ze, al had Anton Müller er schijnbaar geen moeite mee. Helene maakte Van Gogh wereldberoemd. De crisis dwong haar de verzameling aan de Nederlandse staat over te dragen, die als tegenprestatie het Kröller-Müller museum bouwde.

Credits

Uitvoerend Producent
Set geluid
Productiebedrijf
IDTV Docs
Omroep
NTR TV

Titel: Helene - Een vrouw tussen liefde en kunst
Jaar: 2011
Duur : 52 minuten
Categorie: Korte Documentaire
Competities: Jaaroverzicht
Editie: NFF 2011

NFF Archief

Informatie over deze film, televisie- of interactieve productie bevindt zich in het NFF Archief. In het NFF Archief staat informatie over producties die in de afgelopen festivaledities vertoond zijn. Het NFF beschikt niet over dit materiaal, daarover kun je contact opnemen met de producent, distributeur of omroep. Oudere films zijn soms ook terug te vinden bij Eye Filmmuseum of bij het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid.

Stills

Still