Dagverslag 7 – NFF 2018

Iedere dag gaat Sam voor het NFF op stap om verslag te leggen van het festival.


Specials

Naast het reguliere filmprogramma probeer ik vandaag enkele speciale vertoningen mee te pikken. Zo zie ik dat er verhelderende masterclasses op het programma staan, toegespitst op zowel fictie als documentaire. Openhartige verhalen en inspirerende filmfragmenten, nooit een slechte combinatie.


De kijk van Koolhoven

Het is zoeken naar een leeg plekje bij de fietsenstalling van de Stadsschouwburg. Daar begint over enkele ogenblikken de masterclass ‘De kijk van Koolhoven’, naar de gelijknamige serie van regisseur Martin Koolhoven in samenwerking met de VPRO die vanaf komende week te zien zal zijn op televisie. De zaal is vol en zodra de eerste woorden zijn gesproken volgt er een en al aandacht op deze cinefiele middag.

 

 

 

 

Cineast Koolhoven leidt ons rond door enkele spraakmakende filmscènes uit de filmgeschiedenis. Verschillende fragmenten uit genrefilms (zoals film noir, spaghettiwesterns en horror) ontsnappen niet aan Koolhovens filmanalytische oog. Naar eigen smaak legt Koolhoven verschillende opmerkelijke scènes op de snijtafel en bespreekt deze stap voor stap, soms frame voor frame. “Waarom hier een close-up? Vanwaar de wijde lens en horen jullie wat hij nu met het geluid doet?”, vraagt Koolhoven aan het publiek. Hij neemt ons mee in de kunst van het regisseren, maar ook in zijn eigen regievisie door middel van enkele fragmenten uit OORLOGSWINTER. Bovenal ligt de focus op scènes uit JAWS, THE TERMINATOR en CHILDREN OF MEN. De zaal krijgt een exclusief voorproefje van Koolhovens filmcolleges die de komende weken op televisie zullen verschijnen. Houd pen en bloknoot bij de hand!


Bromet en Hogenkamp in de regisseursstoel

Waar even later een kleine filmschatkamer openging, was in het Louis Hartlooper Complex. De uitverkochte masterclass van Frans Bromet en mediahistoricus Bert Hogenkamp gaat daar starten. Bromet en Hogenkamp wijzen ons de weg door enkele naoorlogse documentairetradities in Nederland. Losjes en op intieme wijze praat het tweetal over de fragmenten die zij uitkozen (o.a. van Bert Haanstra en Jan Vrijman). Tussendoor staan enkele gastsprekers hen bij op het podium. De avond bungelt op geheel eigen wijze ergens tussen masterclass, talkshow en huiskamergesprek in; de ideale vorm om heerlijk weg te kwijnen bij mooie verhalen van enkele toonaangevende documentairekenners.

 

 

 

 

De losse fragmenten en het werk van regisseurs die links en rechts voorbijkomen, wil je na zo’n dag eigenlijk direct bekijken. Maar al snel genoeg besluit ik dat uit te stellen. Dat komt later wel een keer. Tevreden en voldaan fiets ik over de losse straatklinkers van de Oude Gracht richting huis.