Dagverslag 5 – NFF 2018

Iedere dag gaat Sam voor het NFF op stap om verslag te leggen van het festival.


Ongewone maandag

Het is maandag. Het ritme van het festival, dat halverwege en in volle gang is, verbloemt mijn gewoonlijke maandagsleur. Ook een keer fijn, een maandag waar niets moet en van alles kan. Op de bonnefooi besluit ik mijn plan voor vandaag gaandeweg uit te stippelen; en dat bevalt me wel.


Bewaren voor later

Ik arriveer bij het altijd levendige Louis Hartlooper Complex en loop vrijwel direct door naar zaal 3. Daar nestel ik me in een van de stoelen in het midden van de zaal. Regisseur Digna Sinke is er ook en neemt vooraan in de zaal plaats, waarschijnlijk omdat dat logistiek handiger is aangezien ze na de vertoning van BEWAREN – OF HOE TE LEVEN snel het podium op kan voor de Q&A. Zelf vind ik het altijd bijzonder om achter een regisseur te zitten die naar zijn of haar eigen film kijkt. Over de schouders van Sinke kijk ik naar haar film. Iedere keer als er lichtjes gegrinnikt werd door de zaal had ik de neiging om te kijken of de regisseur dan ook grinnikt. Helaas was dat vanaf mijn hoek net niet zichtbaar.


VR-stoel

De voorstelling is afgelopen. Ik loop de trap af, neem twee happen van mijn broodje en stap de volgende zaal in voor DE STOEL VAN DE LAATSTE JAREN, een unieke VR-vertelling over de laatste jaren van Fred en Egbert. Twee afzonderlijke verhalen over mensen die in de laatste jaren van hun leven steeds meer tijd doorbrengen op hun vertrouwde stoel. Als toeschouwer (of: ‘deelnemer’) zit je virtueel naast hen aan de koffietafel. Voor het maken van deze bijzondere productie plaatsten de makers een camerabol (met daarin acht verschillende kleine camera’s) op strategische plekken waardoor de hoofdpersonages altijd in de buurt zijn. “We nemen deel aan een collectieve droom”, zoals gastprogrammeur Dana Linssen het lyrisch omschreef tijdens het nagesprek.


Bekende kat

Ook acteerkat Abatutu (bekend van DE WILDE STAD) bevond zich in een droom tijdens zijn aanwezigheid in de foyer van Pathé Rembrandt. Hij trekt zich niets aan van de tientallen cameralenzen en het ge-oeh en ge-ah van de mensen om hem heen. Ongegeneerd likt hij zich schoon en kijkt alleen op als zijn baasje hem wat te eten geeft. Hij komt er mee weg, want zijn fans blijven hem liefhebben.


Sneak preview

Ten slotte fiets ik voor de laatste keer deze dag via de Oude Gracht naar het Louis Hartlooper Complex. Dit keer voor het sneak preview-event Amongst Friends. Pas in de zaal wordt bekendgemaakt welke film we gaan kijken. We kijken een eerste versie van PATTA: GET FAMILIAR, een film over het modemerk PATTA en de groei hiervan in Amsterdam en daarbuiten. Volgend jaar komt de definitieve versie uit en de zaal lijkt daar naar uit te kijken.