Dagverslag 2 – NFF 2018

Iedere dag gaat Sam voor het NFF op stap om verslag te leggen van het festival.


Haalbaar plan

Al het chics van gisteravond gaat terug de kledingkast in. Gehuld in mijn vertrouwde kleren verplaats ik mij vandaag van locatie naar locatie. Overal bij aanwezig zijn kan nu eenmaal niet, dus ik stippel een haalbaar plan voor de dag uit. De rest is voor later.

Vier plekken, vier schermen

Ik arriveer op het Janskerkhof 24 (JK24), op steenworpafstand van het Festivalhart. Daar tref ik maker Su Tomesen aan bij de opening van haar video-installatie Street vendors: Medellín, Tirana, Johannesburg, Yogyakarta. De installatie toont straatbeelden van marktkooplui uit vier verschillende steden op vier verschillende schermen naast elkaar, waarvan één scherm nogmaals is opgedeeld in vier blokken. Dagelijks is de expositie geopend van 12:00 tot 22:00 uur, dus er is tijd genoeg om al het materiaal rustig te bekijken. “Ik wil informeren en betoveren”, zegt Tomesen enthousiast terwijl zij tegelijkertijd geïnteresseerden te woord staat en hen van koffie en thee voorziet.


 

 


Boulevard of fame

Een uur later trok de Vinkenburgstraat veel bekijks. Misschien wel beter bekend als “onze eigen boulevard of fame”, zoals NFF-festivaldirecteur Silvia van der Heiden het overtuigend noemde. De inmiddels beroemde straat is namelijk weer twee Gouden Tegels rijker. Ditmaal zijn de handafdrukken van Gouden Kalf-winnaars 2017 in de categorie Beste Acteur en Actrice Nora El Koussour (LAYLA M.) en Peter Paul Muller (BRAM FISCHER) voor eeuwig vertegeld in het Utrechtse straatbeeld. Regisseur Jean van der Velde onthulde de handafdruk van Peter Paul Muller die zelf niet aanwezig was. Overigens was dat geen klassieke handafdruk, maar een symbolische vuistafdruk als eerbetoon aan Nelson Mandela, de cliënt van advocaat Bram Fischer.

 


Beste Filmpublicatie en Forum van de Regisseurs

In een goedgevuld Louis Hartlooper Complex werd traditiegetrouw aandacht geschonken aan de Beste Filmpublicatie van dit jaar. Na een hartverwarmende voordracht over de persoonlijke affectie voor film van Joyce Roodnat, winnaar van vorig jaar, werd uiteindelijk de publicatie ‘Scènes uit mijn eigen draaiboek’ van Nouchka van Brakel tot winnaar benoemd. Zichtbaar glunderend sloot van Brakel de uitreiking af met een door haar uitgekozen filmfragment: een scène uit VISAGES, VILLAGES van Agnès Varda – een van haar favoriete filmmakers.

Een paar meter verderop opende het Forum van de Regisseurs zijn deuren om een flinke opkomst bezoekers te verwelkomen. Stapsgewijs verplaatste de rij zich naar binnen waar even later de eerste film van het door het Forum gecureerde programma van start gaat: LIVING THE LIGHT – ROBBY MÜLLER van regisseur Claire Pijman.


Luisteren naar film

Op de mobiel van een bezoeker naast mij zie ik hoe Art Rooijakkers via social media publiek oproept om vanavond naar de Winkel van Sinkel te komen voor de NFF Talkshow. Ik bemachtig een stoel en zit er klaar voor, want luisteren naar verhalen over film is minstens net zo boeiend als kijken naar film.