Ga naar inhoud
Na bijna dertig jaar Europa is componist en dirigent Nader Mashayekhi terug in Teheran om een filharmonisch orkest op te richten. Hij wil de Iraniërs leren genieten van de poëzie van abstract geluid.
De Iraanse componist en dirigent Nader Mashayekhi weet dat muziek in zijn geboorteland minder belangrijk wordt gevonden dan het gesproken woord. Perzen zijn niet gewend aan het luisteren naar abstract geluid. Vreemd voor een land met zoveel woestijnen, en dus stilte. Want als je je bewust bent van de stilte is het gemakkelijker klanken daadwerkelijk te horen, vindt Mashayekhi. In de bijna dertig jaar dat hij in Wenen werkte heeft hij de westerse muziek door en door leren kennen. Maar de liefde begon al als jongetje. Sinds hij de Johannes Passion van Bach voor het eerst hoorde, droomt hij van een opvoering in Teheran. In To Be and Not To Be is te zien hoe hij in de Iraanse hoofdstad een filharmonisch orkest opricht en daarmee onder andere westerse composities uitvoert - ook de Johannes Passion. Zijn vader, een bijzondere man die het ene na het andere gedicht citeert, is bang dat zijn zoon hierdoor in de problemen komt. Maar Mashayekhi leeft ervoor iets te creëren dat er nog niet was. Het onmogelijke mogelijk maken is het mooiste wat er is.

Credits

Uitvoerend Producent
Set geluid
Productiebedrijf
Pieter van Huystee Film & TV
Omroep
VPRO TV
Distributie
Pieter van Huystee Film & TV

Titel: To Be and Not to Be; het Teheran Filharmonisch Orkest
Jaar: 2009
Duur : 55 minuten
Categorie: Korte Documentaire
Competities: Gouden Kalf Competitie, Hoofdprogramma
Editie: NFF 2009

NFF Archief

Informatie over deze film, televisie- of interactieve productie bevindt zich in het NFF Archief. In het NFF Archief staat informatie over producties die in de afgelopen festivaledities vertoond zijn. Het NFF beschikt niet over dit materiaal, daarover kun je contact opnemen met de producent, distributeur of omroep. Oudere films zijn soms ook terug te vinden bij Eye Filmmuseum of bij het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid.

Stills

Still
Still
Still
Still
Still