Ga naar inhoud
Een hechte vriendschap tussen zes jongeren raakt uit balans door intriges, jaloezie en persoonlijke trauma's. Gebaseerd op de in 2003 gepleegde moord op de Nijmeegse tiener Maja Bradaric.
Hanro Smitsman en scenariste Anjet Daanje lieten zich voor dit drama inspireren door de moord die in 2003 gepleegd werd op de Nijmeegse tiener Maja Bradaric. Omgebracht door haar vrienden. Het tragische verhaal van Bradaric is in Schemer praktisch verdwenen; de film toont vooral hoe mensen tot een moord kunnen komen. De regisseur is nergens uit op het veroordelen van de jonge daders, maar op het verkrijgen van meer begrip voor hen. In Schemer raakt de ooit zo hechte vriendschap tussen zes jongeren uit balans. Clandestiene verliefdheden, persoonlijke crises leiden tot steeds vijandiger wordende gesprekken en de uitsluiting van een van de meisjes. De onderlinge irritaties groeien uit tot buitenproportionele proporties, zodat het plan om het meisje te vermoorden steeds logischer lijkt. Smitsman deelt zijn stijlvol gefilmde productie op in hoofdstukken die, soms overlappend, de gebeurtenissen tonen door de ogen van alle personages. Door hun persoonlijke ervaringen, de emoties en de omgang met anderen langzaam bloot te leggen, wordt duidelijk hoe groepsdruk kan werken.

Titel: Schemer
Jaar: 2010
Duur : 1 uur, 31 minuten
Categorie: Speelfilm
Competities: Jaaroverzicht, Gouden Kalf Competitie, Jongerenprogramma
Editie: NFF 2010

Gouden Kalf nominaties

Beste Montage (2010)
Marc Bechtold

Andere prijzen

MovieSquad Award (2010)

NFF Archief

Informatie over deze film, televisie- of interactieve productie bevindt zich in het NFF Archief. In het NFF Archief staat informatie over producties die in de afgelopen festivaledities vertoond zijn. Het NFF beschikt niet over dit materiaal, daarover kun je contact opnemen met de producent, distributeur of omroep. Oudere films zijn soms ook terug te vinden bij Eye Filmmuseum of bij het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid.

Bekijk trailer

Stills

Still
Still
Still
Still
Still
Still
Still
Still
Still
Still
Still
Still
Still
Still
Still
Still