Ga naar inhoud
Feike Bosschma debuteert kort na de oorlog als marionettenspeler. Hij ontwikkelt een spelopvatting die wezenlijk afwijkt van die van de meeste collega's. Bij Feike Boschma gaat het niet om een verhaal dat met behulp van poppen verteld moet worden: centraal staat de pop, die tot leven komt door de beweging van de speler. Zo vloeien de woorden eerder voort uit de gebaren dan omgekeerd en muziek kan opgeroepen atmosfeer versterken. De beweging blijft primair. Die beweging is steeds schematisch en daardoor net niet menselijk. Door deze stilering roept de pop met zijn gebaren de essentie van emoties op en geeft die verhevigd weer. De gestileerde angst, twijfel, verdriet of tederheid wordt symbolisch en roept door zijn onmiddellijke onkenbaarheid hetzelfde gevoel op bij de toeschouwers. De film Het gaat om de beweging toont in een reeks korte scènes de kracht van Feike Boschma's marionettenspel; in zijn commentaar wijst Boschma op de principes die aan zijn spel ten grondslag liggen.

Credits

Set geluid
Productiebedrijf
Nederlands Theater Instituut
Distributie
Nederlandse Theater Industrie

Titel: Het gaat om de beweging
Jaar: 1985
Duur : 20 minuten
Categorie: Korte Documentaire
Competities: Jaaroverzicht, Gouden Kalf Competitie
Editie: NFF 1985

NFF Archief

Informatie over deze film, televisie- of interactieve productie bevindt zich in het NFF Archief. In het NFF Archief staat informatie over producties die in de afgelopen festivaledities vertoond zijn. Het NFF beschikt niet over dit materiaal, daarover kun je contact opnemen met de producent, distributeur of omroep. Oudere films zijn soms ook terug te vinden bij Eye Filmmuseum of bij het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid.