Fons Rademakers of: Hoe een zondagskind de Nederlandse film uitvond

Harry Hosman Korte documentaire - 2003 - 60 min.

NFF Archief

Informatie over deze film, televisie- of interactieve productie bevindt zich in het NFF Archief. In het NFF Archief staat informatie over producties die in de afgelopen festivaledities vertoond zijn. Het NFF beschikt niet over dit materiaal, daarover kun je contact opnemen met de producent, distributeur of omroep. Oudere films zijn soms ook terug te vinden bij Eye Filmmuseum of bij het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid.

Toen Fons Rademakers eind jaren vijftig de overstap maakte van het theater naar de film, was het maken van speelfilms in Nederland verre van vanzelfsprekend. Film was in die dagen synoniem aan documentaires, dankzij mensen als Bert Haanstra en Joris Ivens. Zijn eerste film, Dorp aan de rivier (1958), werd echter ook meteen als eerste Nederlandse speelfilm genomineerd voor een Oscar; net zoals Rademakers de eerste was die er één won, voor De aanslag (1986). De regisseur, die in 1989 met The Rose Garden zijn laatste film maakte, blikt vanuit zijn woning in Italië terug op zijn carrière. Hij spreekt over zijn vriendschap met Hugo Claus, die voor vijf van zijn elf speelfilms het scenario schreef, en over zijn samenwerking met mensen als W.F. Hermans, Orson Welles, Ingmar Bergman en zijn vrouw en collega Lili Rademakers.

Credits

Regie Harry Hosman
Producent(en) Vera de Vries
Camera Rick David
Ruud de Bruyn
Montage
Talitha van der Hoeden
Set geluid
Omroep
Productieland(en)
Nederland