Cobain

Nanouk Leopold Speelfilm - 2018 - 94 min.
Geweld
Vanaf 16 jaar
Grof taalgebruik

Gouden Kalf-winnaar

Beste Mannelijke Bijrol Wim Opbrouck

Beste Muziek Harry de Wit

Gouden Kalf-nominatie

Beste Camera Frank van den Eeden SBC NSC

Beste Film Stienette BosklopperLisette Kelder

Beste Production Design Elsje de Bruijn

NFF Archief

Informatie over deze film, televisie- of interactieve productie bevindt zich in het NFF Archief. In het NFF Archief staat informatie over producties die in de afgelopen festivaledities vertoond zijn. Het NFF beschikt niet over dit materiaal, daarover kun je contact opnemen met de producent, distributeur of omroep. Oudere films zijn soms ook terug te vinden bij Eye Filmmuseum of bij het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid.

Cobain loopt weg uit zijn nieuwe pleeggezin omdat hij zich zorgen maakt over zijn moeder Mia, die hoogzwanger is en een zwervend bestaan leidt. Als Cobain eist dat Mia hulp zoekt voor haarzelf en de baby, krijgen de twee knallende ruzie. Cobain vindt onderdak bij Wickmayer, Mia’s ex die een paar vrouwen voor zich heeft ‘werken’. Als Mia weer contact zoekt met Cobain, stuurt Wickmayer haar weg. Maar Mia blijft aan Cobain trekken en Cobain ziet dat ze er steeds slechter aan toe is. Cobain realiseert zich dat er iets moet gebeuren. Hij brengt Mia naar een verlaten plek waar hij haar opsluit om af te kicken. Hoewel Mia zich eerst verzet, knapt ze langzamerhand op. Maar als Cobain en Mia eindelijk naar elkaar toe groeien, slaat het noodlot toe.

Dit rauwe moeder-zoon-drama, dat de dingen vooral laat zien en voelen, verraadt Leopolds voorkeur voor verhalen over de outcast, degene die moet zwoegen om van het leven iets te maken. Cobain (15) loopt weg uit zijn pleeggezin omdat hij zich zorgen maakt over zijn dakloze, verslaafde moeder Mia. Als hij eist dat ze hulp zoekt voor haarzelf en haar aanstaande baby, krijgen ze knallende ruzie. Van Mia's ex, de pooier Wickmayer, valt ook al weinig te verwachten. De wanhoop nabij dwingt Cobain haar om af te kicken. Dan slaat het noodlot toe. Nieuwkomer Bas Keizer kreeg bij de première op het filmfestival van Berlijn lof voor zijn imposante debuut.